28 november 2008
 

Opel

Opel presenteert wagenpark met brandstofcelvoertuigen

28 november 2008 | Negen bedrijven zullen als eersten de HydroGen4 'zero emission' voertuigen van GM/Opel gebruiken in de streek van Berlijn, in het kader van hun normale activiteiten: ADAC, Allianz, Coca Cola, Hilton, Linde, Schindler, Axel Springer, Total en Veolia. Deze realistische wegentest zal worden uitgevoerd in samenwerking met Clean Energy Partnership (CEP); een door het Duits Ministerie voor Verkeer, Bouw en Stadsontwikkeling opgestart project dat tot doel heeft waterstof als brandstof voor wegvervoer geschikt te maken voor dagelijks gebruik.

Als onderdeel van GM's algemene strategie inzake geavanceerde technologie, gericht op een verdere elektrificatie van de auto, is dit brandstofcelvoertuig van de vierde generatie het hoogtepunt in meer dan 10 jaar ontwikkelingsactiviteiten op het gebied van waterstof- en brandstofceltechnologie. De HydroGen4 vertoont verbeteringen op punten zoals prestaties en duurzaamheid, die hem beter geschikt maken voor dagelijks gebruik.

Wereldwijd gebruikt GM meer dan 100 voertuigen van dit type in het kader van zijn testprogramma 'Project Driveway' in de VS, Japan, Korea, China en Duitsland. In de VS hebben meer dan 100.000 mensen zich aangeboden als bestuurders voor de praktijktest. Tot op heden hebben 3.400 personen met de auto gereden en hebben 30 gezinnen hem dagelijks gebruikt tijdens een periode van 2 tot 3 maanden. In totaal legden de voertuigen bijna 700.000 km af. De terugkoppeling van deze testactiviteiten bezorgt de GM-ingenieurs niet alleen essentiële bevestigingsdata, maar ook een kostbaar inzicht in de te verwachten ervaringen van de toekomstige bestuurders.

Opel

De voertuigen zijn uitgerust met een draadloos datatransmissiesysteem dat de ingenieurs helpt door de prestatiegegevens van het voertuig te uploaden op een server van het bedrijf. Het onderhoud van de in Berlijn ingezette voertuigen zal door een gewone Opel-dealer worden uitgevoerd, die over het nodige personeel en gereedschap beschikt om brandstofcelvoertuigen te onderhouden.

De brandstofcel-stack van de HydroGen4 heeft 440 afzonderlijke brandstofcellen die waterstof en zuurstof uit de lucht combineren om elektriciteit te produceren, met waterdamp als enige bijproduct. Dit betekent dat er geen sprake is van verbranding of van CO2-emissies. De brandstofcel-stack levert de elektriciteit voor de synchrone elektromotor van 73kW. De auto accelereert van 0 tot 100 km/u in ongeveer 12 seconden en bereikt een topsnelheid van 160 km/u.

Het onmiddellijk beschikbare koppel van de elektromotor geeft het voertuig ook uitstekende trekkracht vanaf lage snelheden. De HydroGen4 beschikt over een bufferbatterij van 1,8 kWh om energie van het regenererend remsysteem op te slaan en elektrische belastingspieken op te vangen. De drie tanks kunnen tot 4,2 kg waterstof met een druk van 700 bar bevatten, wat een maximaal rijbereik van 320 kilometer oplevert.

Opel

De HydroGen4 kan starten en rijden bij temperaturen onder het vriespunt. Die eigenschap is een belangrijk voordeel ten opzichte van de vorige generatie van deze technologie en is belangrijk met het oog op het gebruik in dagelijks omstandigheden. De auto is ontworpen om net zo veilig te zijn als conventionele voertuigen en heeft specifieke veiligheidskenmerken voor waterstofvoertuigen in al zijn belangrijke systemen.

Opel Opel
 
Websitewww.opel.nl
Deel via