27 november 2008
Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo MiTo

5 Euro NCAP sterren voor Alfa Romeo MiTo

27 november 2008 | Aan de Alfa Romeo MiTo is een vijfsterren Euro NCAP classificatie toegekend, wat betekent dat de auto tot de top van zijn segment behoort. De kleine Alfa kreeg een score van 36 uit de 37 te behalen punten voor de bestuurder en passagier. Daarnaast kreeg de auto een uitstekende beoordeling in de nieuwe test die Euro NCAP heeft geïntroduceerd, om de capaciteit van de voorstoelen te beoordelen en een whiplash te verhinderen.

De Alfa MiTo is ontworpen en gebouwd om de maximale Euro NCAP score te halen in actieve en passieve veiligheidstests. Voorbeelden hiervan zijn de elektronische dynamische systemen (van remmen tot tractie): de Vehicle Dynamic Control controleert belangrijke functies zoals de Hill Holder, tractie controle, en noodstop, terwijl MSR de motorremwerking regelt en ingrijpt als de bestuurder bruusk terugschakelt waardoor de wielen zouden kunnen blokkeren. Ook 'actieve elektronische besturing' DST (Dynamic Steering Torque) en Electronic Q2 horen hierbij. Het Q2 systeem simuleert langs elektronische weg de werking van een zelfblokkerend sperdifferentieel. Al deze systemen behoren tot de standaarduitrusting van de Alfa MiTo.

Alfa Romeo MiTo

De auto is, met behulp van duizenden uren virtuele simulaties en zonder fysieke prototypes te gebruiken, binnen 16 maanden ontwikkeld. De resultaten van deze simulaties zijn vertaald naar fysieke prototypes die in de fabriek in Mirafiori geproduceerd zijn. Deze prototypes zijn onderworpen aan 200 testen voor de elektronische componenten en subsystemen, meer dan 100 Hyge slide impact testen en meer dan 80 crash testen (onder andere: frontaal, zij-impact en koprol; allen op verschillende snelheden en met verschillende obstakels).

Complete bescherming is er door de standaard 7 airbags (waarvan twee multi-stage), driepunts gordels met dubbele gordelspanners en de nieuwste generatie anti-whiplash stoelen die ervoor zorgen dat in geval van een botsing de impact voor bestuurder en passagier verminderd wordt. Daarnaast zorgen de draagbalken in de gehele body (onder andere in de deuren, motorkap en dashboard) voor extra veiligheid. Ook de stoelen en stuurkolom zijn ontworpen met veiligheid in het achterhoofd.