26 augustus 2001
 

Alfa Romeo 156

Alfa Romeo 156 nu leverbaar als diesel en Lusso

26 augustus 2001 | Met de introductie van de nieuwe Alfa 156 Lusso en Alfa Sportwagon Lusso speelt het sportieve Italiaanse merk naar eigen zeggen in op de wensen van de zakelijke rijder en de particuliere automobilist die hecht aan dynamiek en prestaties. De Alfa 156 Lusso is er vanaf fl. 55.864,- als 1.8 Twin Spark 16V en vanaf fl. 62.508,- in de nieuwe 115 pk sterke1.9 JTD uitvoering. Voor de Alfa Sportwagon Lusso zijn die bedragen respectievelijk fl. 59.225,- (1.8 TS 16V) en fl. 65.869,- (1.9 JTD).

In de historie van Alfa Romeo keert de naam Lusso na lange tijd weer terug. Vrij vertaald staat de term voor "pure luxe". De Alfa 156 Lusso en Alfa Sportwagon Lusso bouwen voort op het succes van de Alfa 156 sedan, later gevolgd door de Alfa Sportwagon.

De Lusso is voorzien van 15 inch lichtmetalen 8-gaats velgen met 185/65 sportbanden en geïntegreerde mistlampen tot de speciale antenne voor gebruik met autotelefoon. Het Lusso interieur is voorzien van onder andere automatische klimaatregeling, een met leer bekleed stuurwiel, armsteunen voor- en achterin plus een skiluik.

Alfa Romeo 156

Analoog aan de Alfa 147 is nu ook een nieuwe 1.9 JTD versie voor de Alfa 156 ontwikkeld. Vanzelfsprekend op maat gesneden voor zijn werk in dit grotere model. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt respectievelijk 5,8 (Alfa 156) en 6 liter (Alfa Sportwagon) op 100 kilometer. De sedan en de Sportwagon zijn beide goed voor een topsnelheid van 191 kilometer per uur. Ze komen in vlot tempo uit de startblokken: nul tot honderd in respectievelijk 10,3 en 10,7 seconden.

Er is veel werk van gemaakt om de 1.9 JTD nog eens flink te overtroeven. Daarvoor is de direct ingespoten viercilinder onder andere voorzien van een nieuwe Garrett VGT 1749 turbo, waarbij de V staat voor variabele geometrie. Uiteraard maakt ook de nieuwe krachtbron gebruik van meerdere inspuitmomenten; het zogenaamde Unijet-principe. De voorinspuiting brengt het verbrandingsproces gelijkmatig op gang, waarna de hoofdinspuiting volgt.

Wat het hogere vermogen aangaat: die winst valt hoofdzakelijk toe te schrijven aan de montage van de nieuwe turbo met elektronisch geregelde variabele geometrie. Daarbij wordt de hoek waaronder de uitlaatgassen het turbinewiel aanjagen gevarieerd. Dit zorgt er weer voor dat de turbo bij gasgeven veel sneller op gang komt en dus beter zijn druk opbouwt. Alle verfijningen resulteren tenslotte in een aanzienlijke geluidsreductie: een halvering van het motorgeluid bij stationair toerental en een reductie met tweederde op kruissnelheid.