20 november 2008
 

Nissan 370Z

Nissan 370Z vanaf april 2009 in de showroom

20 november 2008 | De Nissan 370Z is de opvolger van de Nissan 350Z. Hij staat op een kortere wielbasis dan zijn voorganger. Bovendien past Nissan meer lichtgewichtmaterialen toe in de carrosserie, monteert het een nieuwe, sterkere motor en een kersverse automatische transmissie met zeven versnellingen die ook met schakelflippers aan het stuur is te bedienen. De Europese levering van de Nissan 370Z begint in april 2009.

Zijn nieuwe ontwerp biedt uiteenlopende voordelen: een agressievere uitstraling en een lichtere en compactere bouwwijze voor betere prestaties. De wielbasis van de 370Z is bijna 10 cm korter dan die van de 350Z (255 tegenover 265 cm). Dat is bereikt door de achterwielen van het FM-onderstel van de tweede generatie verder naar voren te plaatsen. Daarbij is de totale lengte ingekort met 7 cm (van 432 naar 425 cm). De breedte nam toe met 3,3 cm en de spoorbreedte achter groeide met 5,5 cm. Dankzij zijn compactere buitenmaten en door toepassing van meer lichte materialen werd het gewicht van de 370Z gereduceerd. Tegelijkertijd is de carrosserie verstevigd, wat de stijfheid bevordert.

Nissan 370Z

Behalve zijn compleet nieuwe bouw en uitstraling, heeft de 370Z ook een strakke, nieuwe carrosserie; een die volledig nieuw is maar die onmiskenbaar oogt als een Z-model. De ontwerpers verwerkten stijlelementen van de 240Z in het exterieur. Ook kenmerkt de carrosserie zich door de vloeiende, aerodynamische vormgeving, die kracht uitstraalt en optisch een laag zwaartepunt heeft. De sterk aflopende daklijn vertoont overeenkomsten met die van de Nissan GT-R.

Ten opzichte van de 350Z is ook het interieurontwerp van de 370Z verbeterd. De veerpootbrug bijvoorbeeld, die achterin veel ruimte innam, is vervangen door structurele verstevigingen die veel minder ruimte vergen. Ook nieuw is een aflegruimte achter de stoelen, die bedoeld is voor het opbergen van bijvoorbeeld aktetassen. Een oprolbare afdekhoes boven de bagageruimte behoort tot de standaarduitrusting van de 370Z, net als een afsluitbaar handschoenenkastje.

Nissan 370Z

Zoals zijn naam al doet vermoeden, wordt de nieuwe 370Z aangedreven door een 3,7-litermotor met variabele kleptiming en kleplichthoogte (VVEL). Door zijn grotere cilinderinhoud staat de motor garant voor een betere, constante vermogensafgifte tot het moment dat de toerenbegrenzer ingrijpt bij 7.500 t.p.m. In vergelijking met de krachtbron in de 350Z is ongeveer 35 procent van de motoronderdelen nieuw. Het vermogen bedraagt 331 pk en het koppel 366 Nm. De verbruik- en emissiecijfers zijn op dit moment nog niet bekend.

De nieuwe motor kan naar keuze worden gekoppeld aan nieuwe transmissies. De vernieuwde, handgeschakelde, close-ratio zesversnellingsbak is uitgerust met een synchronisatiesysteem voor terugschakelen. Dat zorgt ervoor dat elke bestuurder ook als een professional kan terugschakelen. Door de gasklep kort en snel te openen past het systeem het motortoerental exact aan op de ingelegde, lagere versnelling. Dat zorgt altijd voor een soepele overgang naar een lagere versnelling.