21 maart 2003
BMW 3-Serie (1998 - 2005)

BMW 3-Serie (1998 - 2005)

BMW M3 CSL: racewagen voor de weg

21 maart 2003 | De aanduiding CSL kent al een lange geschiedenis bij BMW. De laatste BMW CSL was op basis van de 3.0 liter coupe uit de 70'er jaren en het principe is beproefd: bij een snelle automobiel wordt de kg/pk-verhouding verder verbeterd door extra vermogen uit de motor te halen, maar nog belangrijker het gewicht te reduceren. Zo ontstaat de Coupe Sport Leicht die synoniem staat voor prestaties, toepassing van lichtgewicht materialen en praktische bruikbaarheid.

BMW M GmbH heeft de motor van de M3 verfijnd en biedt in de CSL niet minder dan 360 pk/ 265 kW, wat een kg/pk verhouding van 3,85 en een vermogen/liter-verhouding van 111pk/liter oplevert. Met de M3 CSL productiewagen biedt BMW een automobiel die volgens de makers qua rijdynamiek zeer dicht tegen professionele autosportmodellen aan zit. Het koppel bedraagt 370 Nm/4900 tpm en dit alles uit de gelijk gebleven 3,2 liter motorinhoud. De prestaties van de CSL liegen er niet om: topsnelheid, acceleratie 0-100 km/u in 4,9 seconden (M3 5,2), 0-100 meter in 23,5 sec (M3 24,2), tussenacceleratie van 80 t/m 120 in IV in 5,0 sec. (M3 5,3 sec.).

BMW 3-Serie (1998 - 2005)

Bij de productie van de M3 CSL wordt gebruik gemaakt van uiterst lichte en dure materialen om zo tot een lager gewenst gewicht te komen: het gehele dak bestaat uit het, in de formule 1 bekende, carbon fiber en is 6 kg lichter dan een normaal dak. Door de gewichtsbesparing aan de bovenzijde van de auto wordt juist het zwaartepunt verlaagd. Speciale inzetten in de voorspoiler en de bumperdiffusor achter zijn uit carbon fiber gemaakt. Carbon fiber is ook toegepast in de deurpanelen en middenconsole terwijl de kuipstoelen voorin en de zetels achterin uit met glasvezel versterkte kunststof bestaan. Deze kunststof is ook verwerkt in de constructie voor de neerklapbare achterbank en de dragers van de achterbumper. Het gehele kofferdeksel bestaat uit Sheet Moulding Compound, een polymeer materiaal. De bodem in de kofferbak bestaat uit een lichtgewicht honingraat papieren sandwichconstructie. De speciale lichtgewicht uitlaat en een inlaatspruitstuk uit carbon fiber sparen verder gewicht. Mede door een grote aanzuigluchtopening links in de voorbumper en het gehele inlaattraject ontstaat een karakteristiek racegeluid. Net als bij de M3 heeft de M3 CSL ook een motorkap uit aluminium. De achterruit bestaat uit dunner glas. Door al deze maatregelen en het aanpassen van de standaarduitrusting bereikt de M3 CSL een RDW-gewicht van 1360 kg.

De M3 CSL wordt standaard geleverd met een op het karakter van de CSL aangepaste sequentiele 6-versnellingsbak (SMG). Deze bak zorgt voor korte schakeltijden en is met 11 schakelprogramma's (Drivelogic) aan de wensen van de berijder aan te passen. Bijzonder is de voor de CSL gemodificeerde Launch Control. Als de bestuurder een optimale start vanuit stilstand wenst, kan hij zonder zelf in te grijpen, tot aan topsnelheid accelereren. SMG schakelt zelf vlak voor de toerentalbegrenzer. Specifiek voor de CSL is de M Track Mode waarmee met een knop op het stuur de grenzen van het DSC verlegd kunnen worden. Hiermee kan gecontroleerd de grenzen van de M3 CSL opgezocht worden. Behalve aangepaste afstemming van de dempers en veren is ook de besturing messcherp afgestemd. Voor is een zogenaamde buisstabilisator in plaats van een massieve stabilisator gemonteerd.

BMW 3-Serie (1998 - 2005)

Evenals de M3 Coupe is ook bij de M3 CSL de topsnelheid begrensd op 250 km/u, een onderlinge afspraak tussen de Duitse automobielfabrikanten. Indien de M3 CSL voor racedoeleinden ingezet wordt, is het mogelijk deze snelheidsbegrenzing (Vmax-regeling) op te heffen. De rijder dient echter, voordat deze wijziging bij BMW wordt aangevraagd, een kopie van zijn racelicentie aan BMW Group Nederland te overleggen. De garantiebepalingen blijven onverminderd van kracht.