28 oktober 2008
Ford Focus (2005 - 2011)

Ford Focus (2005 - 2011)

Ford Focus bestaat 10 jaar

28 oktober 2008 | In 1998 presenteerde Ford de eerste generatie van de Focus. Met zijn opvallende uiterlijk vormde hij destijds een vernieuwing binnen het eentonige C-segment. Een schot in de roos bleek achteraf, want met een totaal van 6,5 miljoen verkochte exemplaren in een periode van 10 jaar is de Ford Focus een van de meest succesvolle modellen in de Ford-historie.

Toen in oktober 1998 de eerste generatie van de Ford Focus in Europa zijn opwachting maakte, stond hem een zware taak te wachten. Hij was de opvolger van de Escort, een model waarvan wereldwijd meer dan 20 miljoen exemplaren waren verkocht. Toch wist de nieuwe Focus al snel alle aandacht naar zich toe te trekken. Met zijn nieuwe naam, het 'New Edge' design en vooruitstrevende technologieën stond hij symbool voor Ford's nieuwe manier van denken.

Ford Focus (2005 - 2011)

De eerste generatie van de Ford Focus werd gekenmerkt door het 'New Edge' design, een ontwerp waarmee Ford zich onderscheidde van andere automerken. Dit kenmerkende design werd ook doorgevoerd naar het interieur.

In 2001 lanceerde Ford de extra sportieve Focus ST met 170 pk benzinemotor en in 2002 volgde de Focus RS. De Focus RS was Ford's nieuwste model in de iconische RS-reeks. Dat deze Focus RS zeer uniek was blijkt wel uit het feit dat 70 procent van het originele Focus-model werd vervangen door nieuwe onderdelen. Bovendien beschikte de Focus RS over een 215 pk sterke 2.0-liter turbomotor. Jaren na zijn introductie geniet de Focus RS nog steeds een ongekende populariteit onder liefhebbers en enthousiastelingen.

Ford Focus (2005 - 2011)

De eerste generatie van de Focus was een succes. In maart 1999, vijf maanden na zijn introductie, waren in Europa al 100.000 exemplaren van de Focus afgeleverd en stonden nog eens 200.000 orders in bestelling. In 2001 werd de Focus met 917.000 stuks het bestverkochte model ter wereld. In 2002 herhaalde de Focus dit succes door opnieuw het best verkochte model ter wereld te zijn. Bovendien wist de Focus I wereldwijd meer dan 75 prijzen in de wacht te slepen, waaronder de titel 'Auto van het Jaar' in 1999.

In december 2004 maakte de tweede generatie van de Ford Focus zijn opwachting. Hogere veiligheidsstandaarden, vernieuwde motoren, betere rijeigenschappen en een omvangrijke standaarduitrusting zorgden ervoor dat de Focus II, net als zijn voorganger, een succes werd. Bovendien werden op basis van deze tweede generatie een MPV (Focus C-MAX) en een Coupé-Cabriolet versie geïntroduceerd.

Ford Focus (2005 - 2011)

In juni 2005, zes maanden na zijn introductie, waren al meer dan 100.000 exemplaren van de Focus II in Europa verkocht. Ook de Focus II viel vaak in de prijzen. In Nederland werd hij in 2007 gekroond tot 'Zakenauto van het jaar'.

Begin dit jaar arriveerden de compleet vernieuwde Ford Focus 3-/5-deurs hatchback, 4-deurs sedan, Coupé-Cabriolet én de Wagon in de Ford-showrooms. Deze nieuwe Focus onderscheidt zich van zijn voorganger dankzij het 'kinetic Design'. Dit nieuwe design van Ford, dat al eerder werd geïntroduceerd op de S-MAX en Mondeo, kenmerkt zich door een trapeziumvormige grille, naar achteren gebogen koplampen en heldere lijnen die resulteren in een krachtige uitstraling. Niet alleen het exterieur werd ingrijpend vernieuwd, maar ook het interieur onderging verbeteringen.

Ford Focus (2005 - 2011)

Verder heeft Ford een aantal opvallende voorzieningen en veiligheidssystemen in haar nieuwste Focus verwerkt. Deze Ford is bijvoorbeeld voorzien van het Easyfuel Capless Refuelling System, het doploze tanksysteem van Ford dat voorkomt dat de verkeerde brandstof wordt getankt.