16 maart 2003
 

Audi Allroad

4.2-liter motor voor Audi AllRoad

16 maart 2003 | Het motorenprogramma voor de Audi Allroad is uitgebreid met een 4,2-liter V8-motor die 220 kW (300 pk) levert. De allroad quattro 4.2 met permanente vierwielaandrijving is uitgerust met de 4-niveau-luchtvering en tiptronic met dynamisch schakelprogramma DSP en sportprogramma. In het voorjaar wordt de allroad quattro 4.2 in Nederland verwacht. De prijs is € 83.000,- inclusief BPM/BTW.

De Audi allroad quattro 4.2 accelereert met zijn vermogen van 220 kW (300 pk) in 7,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 240 km/h. De koppelkromme is breed: tussen 2700 en 4600 tpm, het in de praktijk meest benutte toerentalbereik, heeft de V8 continu de maximale trekkracht van 380 Nm beschikbaar. De Audi allroad quattro 4.2 is standaard uitgerust met een 5-traps tiptronic automaat, inclusief dynamisch schakelprogramma DSP en sportprogramma. Bij het driespaaks sportstuurwiel met schakeltoetsen (meeruitvoering) kan de bestuurder nu ook met een druk op de knop direct kiezen voor automatisch of handmatig sequentieel schakelen ('tip-in-functie').

Audi Allroad

Om de terreinvaardigheid van de allroad quattro te verbeteren, pasten de ingenieurs de V8-motor aan de carrosserie aan, in plaats van omgekeerd. De technici slaagden erin om de lengte van de Audi achtcilinder nog eens met 52 mm te reduceren tot 464 mm. Bovendien konden zij door toepassing van een magnesiumlegering voor bepaalde componenten ook het gewicht verminderen. De nieuwe V8 is 5 kg lichter dan de V8 in de A6 4.2 quattro en S6. Twee regelbare elektrische ventilatoren vervangen de viscoventilator aan de voorzijde van de motor. De vier nokkenassen worden onderhoudsvrij door kettingen aangedreven. De getande riem aan de motorblokvoorzijde is vervangen door een onderhoudsvrije ketting aan de achterkant, die de nevenaggregaten aandrijft.

Audi heeft de bediening van de niveauregeling voor alle allroad quattro-versies drastisch vereenvoudigd. Zo is de automatische parkeerniveau-instelling komen te vervallen en is de afstemming van de automatische snelheidsregeling geoptimaliseerd. Bij het bereiken van de desbetreffende activeringssnelheid wordt het luchtveringsniveau automatisch aangepast. Het maakt geen verschil of de auto op het ingestelde niveau is gestart, of dat de bestuurder het niveau tijdens het rijden heeft ingesteld. De maximale niveauhoogte met de grootste bodemvrijheid (208 mm), voor in het terrein, moet altijd door een druk op de knop worden geactiveerd.