14 maart 2003
 

Porsche Carrera GT

Porsche maakt prijs Carrera GT bekend

14 maart 2003 | De Porsche Carrera GT werd afgelopen zaterdag voor het eerst aan Nederlandse kopers getoond. Pon Porsche Import reisde met het gezelschap af naar de Autosalon in Geneve en opende hiermee het exclusieve VlP-programma dat de komende drie jaar voor de Carrera GT gaat lopen. De prijs van de Porsche Carrera GT bedraagt € 646.485,- incl. BTW/BPM (€ 395.000,- excl. BTW/BPM).

Het ontwerp van de nieuwe Porsche Carrera GT weerspiegelt op niet mis te verstane wijze het prestatiepotentieel van deze compromisloze supersportwagen. Maar in tegenstelling tot pure autosport-prototypes vertoont het ontwerp beslist een stilistische verwantschap met Porsche's andere productiemodellen. Ook herinnert de Carrera GT in bepaalde details aan legendarische racewagens van het merk Porsche. Het front van de Carrera GT wordt gekenmerkt door een karakteristiek 'Porsche gezicht', met lage en wigvormige motorkap, geflankeerd door hoger liggende spatborden. Daarmee doet de Carrera GT sterk denken aan de 718 RSK Spyder uit de jaren zestig. De beide grote projectiekoplampen onder vlakke afdekglazen doen denken aan de Porsche 917. Evenals bij de 911 Turbo accentueren drie zeer brede luchtinlaten in de voorspoiler het prestatiepotentieel van de Carrera GT. De openingen verzorgen zowel de drie radiateurs als de voorste remmen van koellucht. De structuur van de achterpartij is net als bij een racewagen strak en functioneel van vorm en is vooral afgestemd op rij en aërodynamische eisen. Een vleugelspoiler wekt de voor de rijdynamiek vereiste neerwaartse druk ('downforce') op de achteras op. Hij komt bij een snelheid van 120 km/h in minder dan vijf seconden zo'n 160 millimeter omhoog en verhoogt de neerwaartse druk met circa 30 procent. Zodra de snelheid onder de 80 km/h komt, gaat hij automatisch weer naar beneden. Aan de onderzijde van de achterpartij vult een diffusor de aërodynamische werking van de vleugelspoiler aan - en versterkt tegelijkertijd de optische balans. Daartussen liggen de twee uitlaatpijpen, die ter hoogte van de ronde achterlichten in het uit koolstofvezel vervaardigde achterpaneel zijn geïntegreerd.

Porsche Carrera GT

De tiencilindermotor met 'dry sump' smering achter de cockpit van de Carrera GT is gebaseerd op een atmosferische 5,5-liter V10 motor die volgens Porsche ook als volbloed racemotor voor de 24 Uur van Le Mans ingezet had kunnen worden. Voor de toepassing in dit productiemodel is de cilinderinhoud vergroot tot 5,7 liter. Dit is bereikt door de boring te vergroten tot 98 millimeter. Het maximum vermogen bedraagt 450 kW (612 pk) bij 8.000 tpm en het maximum koppel is 590 Nm bij 5.750 tpm. De topsnelheid bedraagt 330 km/h. Ook met zijn acceleratiecijfers zet de Carrera GT hoog in: van 0-100 km/h duurt 3,9 seconden en voor de sprint van 0 naar 200 km/h is 9,9 seconden nodig. De Porsche constructeurs hebben voor het tiencilinderconcept gekozen voor 570 cm3 per cilinder, aangezien deze maat volgens hen de beste voorwaarden biedt voor een optimale gaswisseling. Vier kleppen per cilinder en stromingsgunstig gevormde inlaatkanalen zorgen volgens Porsche voor een optimale cilindervulling en rendement. Hoewel de constructie is afgestemd op het gebruik als racemotor, voldoet deze krachtbron aan alle relevante emissie- en geluidsnormen. De tiencilindermotor draagt in belangrijke mate bij aan het ideale gewicht van de Carrera GT. Hij weegt slechts 214 kg en is daartoe vervaardigd uit uitsluitend lichte metalen met deels zeer sterke en temperatuurbestendige legeringen.

Als eerste auto ter wereld heeft de Carrera GT een keramische koppelingsplaat. Deze PCCC (Porsche Ceramic Composite Clutch) onderscheidt zich door de geringe buitendiameter van de koppelingsschijven, zodat een zeer laag zwaartepunt voor de aandrijfeenheid kon worden gekozen. Een ander, beslissend voordeel is het geringe gewicht, dat een positief effect heeft op de motordynamiek. Aan deze karakteristieke autosport-eisen voldeed tot nu toe alleen een koolvezel-koppelingsplaat. Deze heeft echter als nadeel dat de levensduur veel korter is. Achter de PCCC, die zelfs de levensduur van conventionele koppelingsplaten overtreft, gaat een compleet nieuwe constructie schuil. Daarbij hebben de ingenieurs van Porsche gebruik gemaakt van de uitstekende ervaringen met de keramische remschijf (PCCB) en de eigenschappen van dit materiaal verder ontwikkeld, zodat het voor een dubbele drogeplaat- koppeling kon worden toegepast. Het gebruikte materiaal onderscheidt zich door een enorme hardheid, een gering gewicht en vooral door een uitzonderlijk lange levensduur.

Porsche Carrera GT

De Carrera GT is uitgerust met de door Porsche voor het eerst in productiemodellen toegepaste keramische remschijven. In 2001 beleefden ze hun wereldprimeur op de 911 GT2. Voor de Carrera GT werd het PCCB-systeem (Porsche Ceramic Composite Brake) geoptimaliseerd en vergroot. De diameter van de geperforeerde, keramische composiet remschijven met efficiënte evolventen-koelkanalen bedraagt voor en achter 380 millimeter - 30 mm meer dan in de 911 GT2. De schijven zijn 34 millimeter dik. De keramische schijven van het PCCB-remsysteem onderscheiden zich ten opzichte van gietijzeren remschijven in dezelfde uitvoering door een circa 50 procent lager gewicht. In combinatie met een eveneens volledig nieuw remblokmateriaal ontwikkelt PCCB direct zeer grote en vooral constante frictiewaarden tijdens de vertraging. In een fractie van een seconde wordt de maximale remkracht opgebouwd. De slijtage is uiterst gering; de veiligheidsreserves zijn ook onder extreme belasting zeer hoog. Met het oog op de stijfheid zijn de in karakteristiek geel gelakte, aluminium zeszuiger monobloc-remklauwen aan voor- en achteras totaal nieuw ontwikkeld. Ze beschikken over een uiterst groot bemeten en daarmee stijve bevestigingsbasis aan de wieldrager. Dit verbetert de doseerbaarheid van de remwerking en het pedaalgevoel. Mede verantwoordelijk voor de korte remweg is ook de hydraulische rembekrachtiger, die voor een zeer snelle opbouw van de remdruk zorgt.