2 oktober 2008
Lexus IS 250C

Lexus IS 250C

Lexus IS 250C debuteert in Parijs

2 oktober 2008 | De nieuwe IS 250C beleeft zijn wereldpremière op de Autosalon van Parijs 2008 en zal vanaf de zomer van 2009 in heel Europa leverbaar zijn. Het nieuwe model combineert het design van de IS 250 sportsedan met een ingenieus geconstrueerd cabrioletdak.

De nieuwe cabriolet van Lexus is uitgerust met de 153 kW (208 pk) sterke 2,5 liter V6-motor en de 6-traps automatische transmissie van de IS 250. Bij het ontwerpen van de carrosserie werd speciaal aandacht besteed aan het zoveel mogelijk terugdringen van de windturbulentie wanneer de driedelige hardtop is weggeklapt. Door uitgebreide aanpassingen aan de carrosseriestructuur en de wielophanging beschikt de IS 250C over een zeer hoge torsiestijfheid. Dit is een vereiste om het rijcomfort te garanderen dat past bij Lexus en – wanneer met het dak dicht wordt gereden – net zulke lage NVH-waarden (noise, vibration en harshness) te bereiken als bij de IS 250 sedan.

Door zijn styling onderscheidt de IS 250C zich niet alleen van andere cabriolets, maar ook van de IS 250 sedan, waarmee het alleen de motorkap, koplampen, portiergrepen en buitenspiegels gemeen heeft. Alle overige carrosseriepanelen zijn nieuw ontworpen om een harmonieuze integratie met het driedelige, inklapbare aluminium dak te bewerkstelligen.

Lexus IS 250C

De voorste overhang van de IS 250C nam ten opzichte van de sedan met 15 mm toe en de brede (voorste) voorspoiler werd voorzien van nieuw ontworpen mistlampen. Van opzij gezien wordt de krachtige en sportieve uitstraling van de cabriolet onderstreept door een geprononceerd wigprofiel met een naar achteren toe oplopende taillelijn. De sterk hellende voorruit loopt vloeiend over in de strak gebogen aerodynamische daklijn, die aan de achterzijde overgaat in de kofferbak via een subtiele C-stijl. De C-stijl is in de structuur van het inklapbare cabrioletdak geïntegreerd. In coupé-uitmonstering loopt de dakpartij aan de achterzijde spits toe om een vloeiende overgang van het dak vanaf de C-stijl naar de bagageruimte te bewerkstelligen.

Aan de achterzijde kenmerkt de IS 250C zich door nieuwe achterlichtunits met direct herkenbare, lineaire LED-verlichting en een – eveneens op LED-techniek gebaseerd – derde remlicht dat geïntegreerd is in een smalle spoiler op de kofferbakrand.

Ook met de driedelige hardtop weggeklapt, toont de IS 250C elegant. Zijn cabrioletprofiel wordt alleen onderbroken door de integrale rolbeugels achter de hoofdsteunen op de achterbank. Deze accentueren de over de volle lengte oplopende taillelijn en dragen bij aan de sportieve uitstraling van de achterzijde. Geen enkel element van het dakmechanisme blijft in het zicht of steekt boven de oplopende taillelijn uit: het gehele mechanisme ligt verzonken onder het oppervlak van de kofferbakdeksel en hoedenplank.

Lexus IS 250C

Het compleet van lichtgewicht aluminium gemaakte inklapbare dak van de IS 250C wordt bediend met een knop in de middenconsole en is uitgerust met een unieke 'dakrem'. Die remt het sluiten van de hardtop af zodra het dak de bovenrand van de voorruit nadert. Anders dan bij veel andere systemen waarbij het gewicht van het dak vlak voor sluiting voor vertraging zorgt, realiseert dit systeem een soepele en geruisloze sluiting van de hardtop.

Het interieur van de IS 250C wordt gekenmerkt door dezelfde luxe als in de IS 250 sedan. Diverse maatwerkaanpassingen werden doorgevoerd om een doelmatige werking van de diverse comfort- en entertainmentsystemen te waarborgen wanneer het cabrioletdak is geopend. De IS 250C heeft zijn stuurwiel, instrumentenpaneel en de omringende delen gemeen met de IS 250 sedan. Maar het ontwerp van de instrumentenoverkapping is drastisch herzien om de zichtbaarheid van de instrumenten te verhogen wanneer met open dak wordt gereden.

Het klimaatregelsysteem is speciaal aan het open rijden aangepast. Door de toevoeging van een snelheidsafhankelijk regelsysteem wordt bij open rijden automatisch de luchtstroming vergroot, al naar gelang de rijsnelheid. Het met twaalf speakers uitgeruste Mark Levinson® Premium Surround Sound-systeem is met equaliser-tuning uitgerust om een constante geluidskwaliteit te waarborgen, ongeacht of het dak open of dicht is.

Lexus IS 250C

De twee achterste zitplaatsen zijn 30 mm verder naar binnen geplaatst dan bij de IS 250 sedan om voor voldoende hoofdruimte te zorgen. Deze zittingen hebben normale afmetingen en worden gescheiden door een middenconsole met ingebouwde bekerhouders. De achterste zitplaatsen zijn uitstekend toegankelijk via wijd openslaande portieren die 300 mm langer zijn dan de voorportieren van de IS 250 sedan. Voor extra ruimte bij het in- en uitstappen kunnen de voorstoelen met één handeling snel en automatisch voorover geklapt en verschoven worden.

De achterste overhang van de IS 250C is ten opzichte van de sedan met 55 mm toegenomen. In combinatie met de compacte constructie van het inklapbare dak resulteert dit in een aanmerkelijk grotere bagageruimte. De nieuwe Lexus biedt ruimte voor een golftas wanneer de hardtop is geopend en het bagage-afdekscherm is aangebracht.

De IS 250C heeft de laagst mogelijke luchtweerstandscoëfficiënt en een minimale luchtturbulentie in het interieur bij open rijden. Dit is bereikt dankzij de sterk hellende voorruit, het aerodynamische carrosserieprofiel, de 'ducktail'-achterzijde met achterlichtunits met 'spoilereffect' en diverse afdekplaten onder de auto. Met de hardtop gesloten heeft de IS 250C een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29, wat slechts marginaal hoger is dan de extreem lage Cw-waarde van 0,27 van de IS 250 sedan.