12 maart 2003
 

BMW 3-Serie Coupe (1998 - 2006)

Wijzigingen voor BMW 3-serie in 2003

12 maart 2003 | Voor het modeljaar 2003 presenteert BMW een absolute primeur voor het merk: een coupé met dieselmotor. Onder de motorkap van de BMW 330Cd bevindt zich de nieuwe 3.0 liter zescilinder dieselmotor. Deze combineert een vermogen van 150 kW/204 pk bij 4.000 min-1 met veel trekkracht over het gehele toerengebied. Zo is het maximum koppel van 410 Nm vanaf 1.500 tpm beschikbaar en blijft dit constant tot 3.000 tpm.

BMW is trots op de prestaties van de nieuwe diesel: acceleratie 0-100 km/h in 7,2 seconden; topsnelheid 242 km/h. De inhaalsprint van 80-120 km/h kost 6,1 seconden. Een handgeschakelde 6-versnellingsbak was tot nu toe bij BMW voorbehouden aan slechts enkele modellen, waaronder nu ook de nieuwe diesel-coupé. De eerste versnelling is afgestemd op maximale trekkracht, hetgeen de acceleratie vanuit stilstand en bij lage snelheden verbetert. De 330Ci met 170 kW/231 pk benzinemotor levert motorvermogen in overvloed. Net als de 330Cd en de 325Ci is hij standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarnaast kunnen de 330Ci en de 325Ci ook worden uitgerust met een zestraps SMG-transmissie. Met deze sequentieel geschakelde, manuele transmissie (SMG) kan de bestuurder bliksemsnel schakelen via de keuzehendel of via de twee zogenoemde paddles aan het stuur.

BMW 3-Serie Coupe (1998 - 2006)

Van voren oogt de nieuwe 3-serie Coupé met zijn nieuwe koplampen, de bredere nieren, de gewijzigde powerdome en de vlakkere voorspoiler krachtiger dan voorheen. Ook de achterzijde is aangepakt, met een bredere greeplijst aan het kofferdeksel, nieuwe achterlichten in LED-3D brilanttechniek en de nieuwe achterskirt. En profil vallen naast de hoger geplaatste richtingaanwijzers en de gewelfde spatborden ook nieuwe 17-inch lichtmetalen sterspaak-wielen op. Ook de 3-serie Cabrio heeft in het vooraanzicht een krachtiger uitstraling gekregen. Vanaf de zijkant gezien versterkt de vlakker geplaatste voorruit de sportief-gestrekte lijn van de open BMW. Bij alle 3-serie Cabrio-modellen kan de kap nu standaard volautomatisch worden geopend en gesloten. Deze uitbreiding van de standaarduitrusting omvat tevens het openen en sluiten van de kap via de afstandsbediening.

Met de intelligente lichttechniek Adaptive Light Control (ALC) revolutioneert BMW de koplamptechnologie. Deze meesturende koplampen bieden volgens BMW een veel betere verlichting in bochten en zouden daarmee een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid vormen. De BMW 3-serie Coupé en Cabrio zijn de eerste BMW modellen die profiteren van deze innovatie. Eveneens volkomen nieuw bij de 3-serie Coupé en Cabrio zijn de achterlichten en het derde remlicht met innovatieve LED-3D-briljanttechniek. Het belangrijkste voordeel van deze lichtdiodes (LED) is de nagenoeg onbeperkte levensduur en de onderhoudsvrijheid. Omdat de elektronische aansturing sneller gaat dan bij conventionele gloeilampen, is ook een kortere reactietijd van het remlicht mogelijk. Achteropkomend verkeer wordt daardoor eerder gewaarschuwd.

BMW 3-Serie Coupe (1998 - 2006)

Het hatchback-model compact, waarvan het actuele model begin 2001 werd voorgesteld, is voor het modeljaar 2003 uitgebreid met een diesel-instapmodel 318td. Daarmee bestaat het programma nu uit vijf varianten. Het topmodel 325ti beschikt voortaan over een handgeschakelde zesversnellingsbak. Bij de achterlichten werd het heldere dekglas vervangen door gekleurd glas. In ingeschakelde toestand zijn de richtingaanwijzers nu geel en anders rood. Met een extra profielrand en de al van de Coupé bekende, bredere en gestrekte greeplijst op de achterklep werd tegelijkertijd het achteraanzicht van de compact optisch licht gemodificeerd. Subtiele dorpelverbreding ronden de modeljaarvernieuwing van de 3-serie compact af.