2 oktober 2008
Toyota iQ

Toyota iQ

Toyota iQ vanaf begin 2009 te koop

2 oktober 2008 | Het definitieve productiemodel van de Toyota iQ beleeft zijn wereldpremière in Parijs. Het voorlopige productiemodel van de iQ was afgelopen jaar nog te zien op de Autosalon van Genève. De auto is zo innovatief dat Toyota hem samen met de Prius beschouwt als een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de auto's van de toekomst. De eerste Toyota's iQ zullen begin 2009 de wegen gaan veroveren. Toyota verwacht jaarlijks ongeveer 80.000 iQ's te gaan verkopen in Europa.

Vijf jaar geleden begon Toyota te werken aan een radicale verbetering in de wijze waarop een auto ontworpen wordt. Dit project richtte zich op nieuwe oplossingen door middel van verkleining van de belangrijkste onderdelen van een auto. De resultaten hiervan vormden de basis voor de ontwikkeling van de iQ.

Het doel was om een nieuw soort auto te ontwikkelen - een auto met ruimte voor vier personen, maar met een totale lengte van minder dan 3 meter. Deze auto moest bovendien een mijlpaal worden - een oplossing die langdurig van invloed zou zijn op de ontwikkeling van de Toyota's van de toekomst. Het resultaat is de iQ. Het interieur is buitengewoon ruim voor een auto van slechts 2.985 mm lang, 1.500 mm hoog en 1.680 mm breed.

De ruimte voor '3+1' personen - ofwel 3 volwassenen en een kind - vormt het eerste hoofdstuk in de iQ-filosofie. Het geheim van het verrassend ruime interieur van de iQ zit 'm in de relatief lange wielbasis van 2.000 mm en de korte overhang (530 mm voor en 455 mm achter). De lengte van het interieur, gemeten vanaf het uiteinde van het instrumentenpaneel naar het heuppunt van de achterstoelen, bedraagt maar 1.238 mm. Om dit baanbrekende compacte formaat te realiseren moesten zes ruimtebesparende technische innovaties worden ontwikkeld.

Toyota iQ

1. Dankzij het voorin gemonteerde differentieel dat is geïntegreerd in een conventionele transmissieopstelling kon de iQ worden uitgevoerd met een buitengewoon korte overhang vóór. Hierdoor kon de totale lengte van de auto worden verminderd, terwijl de lengte van het passagiersgedeelte juist werd vergroot. Deze oplossing bespaart niet alleen motorruimte, maar zorgt er tevens voor dat de grote voorwielen op de uiterste hoeken van de auto staan. Het verkort de overhang en verbetert de stabiliteit en wendbaarheid.

2. Door de toepassing van een centraal take-off stuurhuis dat hoger in de motorruimte is geplaatst, konden de transmissie, de motor en het differentieel worden verplaatst. De motorruimte kon daarop aanzienlijk kleiner worden, waardoor de overhang nóg verder werd verkort.

3. Brandstoftanks worden gewoonlijk onder de achterbank van de auto geplaatst. Door de brandstoftank extra plat uit te voeren (hoogte 120 mm) en het daarmee samenhangende probleem van een snel wisselend brandstofoppervlak op te lossen, kon de brandstoftank onder de vloer worden geplaatst. De capaciteit van de brandstoftank is 32 liter.

4. Dankzij de ultradunne rugleuningen van de iQ is er op kniehoogte nog 40 mm meer ruimte voor de passagiers achterin, wat het comfort ten goede komt. De stoelen wegen 30% minder dan conventionele stoelen, wat bijdraagt aan een beter brandstofverbruik en minder uitstoot. De stijfheid van de structuur is bovendien gegarandeerd. De dunnere stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen besparen ruimte maar doen ondertussen niets af aan het comfort en de veiligheid van de inzittenden.

Toyota iQ

5. Door de grootte van de verwarming/airconditioning-unit met 20% te verminderen in vergelijking met de Yaris hebben de technici van Toyota aanzienlijk veel ruimte weten te besparen zonder concessies te doen aan de prestaties. Door deze innovatie kon de ruimte voor de voorpassagier naar voren worden geplaatst, waardoor er meer plaats vrijkwam in het interieur en tevens meer beenruimte ontstond.

6. Het innovatieve asymmetrische dashboard van de iQ is speciaal ontworpen met het oog op meer ruimte in het hele interieur. Dat betekent meer beenruimte voor de voorpassagier, zelfs wanneer de stoel helemaal naar voren is geplaatst. Dankzij de verstelbare voorpassagiersstoel heeft de volwassen passagier erachter ook voldoende ruimte. De schouderafstand tussen de bestuurder en de passagier is 50 mm breder dan bij de Yaris en daarmee gelijk aan die van een auto uit het C-segment. Deze ruimte en de unieke indeling van de zitplaatsen bieden voldoende plaats aan drie volwassenen en een kind of bagage achter de bestuurder.

Tijdens de introductiefase zijn twee motoren leverbaar: de 1,0 liter VVT-i benzinemotor en de 1,4 liter D-4D dieselmotor. Er is keuze uit drie transmissies, waaronder de nieuw ontwikkelde Multidrive automatische transmissie. Alle modellen voldoen aan de Euro IV-normen.

De 1.0 VVT-i benzinemotor, uitgeroepen tot 'Engine of the Year 2008' in de ≤1,0 liter klasse, heeft een topvermogen van 68 pk en levert 91 Nm koppel bij 4.800 omw/min. In combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen kent de 3-cilinder lichtgewicht motor een brandstofverbruik van 4,2 l/100 km (onder voorbehoud) en een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km. Hiermee heeft deze uitvoering een A-label en blijft hij onder de 100 g/km belastingdrempel, wat een jaarlijks belastingvoordeel kan opleveren. De motor kan ook worden uitgerust met de nieuwe Multidrive automatische transmissie, met een uitstoot van 110 g/km en eveneens een A-label.

Toyota iQ

De 1,4 liter D-4D dieselmotor beschikt over de nieuwste common rail-technologie met een intercooler en turbocompressor. Het geleverde vermogen is met 90 pk indrukwekkend te noemen en er wordt een maximaal koppel geleverd van 190 Nm bij 1.800 - 3.000 omw/min. Dit is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen voor een optimale balans tussen snelle acceleratie en een laag brandstofverbruik. Het brandstofverbruik bedraagt 4,0 l/100 km met een CO2-uitstoot van 104 g/km.

Een gloednieuwe 1,3 liter dual VVT-i benzinemotor met Start & Stop-technologie is in het 2de kwartaal van 2009 leverbaar.

De sterke carrosserie van de iQ, ontwikkeld volgens het principe van een carrosseriestructuur met meerdere kreukelzones, is speciaal ontworpen om de energie van een aanrijding efficiënt op te nemen en af te voeren. De door Toyota ontwikkelde structuur verhoogt de veiligheid van de inzittenden aan de hand van zes belangrijke elementen voor de impact van frontale aanrijdingen op de carrosseriestructuur. Deze elementen zorgen ervoor dat de energie van een aanrijding wordt geabsorbeerd en afgevoerd.

De vorm en de hoogte van de motorkap en de samendrukbare paravanconstructie zijn speciaal ontworpen om bij een aanrijding te vervormen en zo potentieel letsel bij voetgangers zo veel mogelijk te beperken.

Toyota iQ

Handmatig bediende airconditioning is standaard, evenals 15 inch lichtmetalen velgen en elektrisch bedienbare buitenspiegels in de carrosseriekleur. Elektrisch bedienbare ruiten, getint glas en een audiosysteem met radio en CD-speler behoren eveneens tot de standaarduitrusting.

De luxere versie heeft automatische airconditioning met slechts een enkele knop voor de bediening van alle functies. Dankzij het Smart Key-systeem kunnen de portieren en de achterklep op afstand worden geopend en daarnaast is de auto voorzien van een startknop.

Voor nog meer gemak is de auto uitgerust met regen- en schemersensoren, verwarmde en wegklapbare buitenspiegels en een elektrochromatische binnenspiegel. De opvallende koplampen van de iQ zijn bij deze uitvoering voorzien van rookkleurig glas met bi-halogeen koplampen met een hoge intensiteit. Mistlampen vóór zijn standaard en glanzende 15 inch lichtmetalen velgen complementeren het geheel. Het ontwerp van de achterlichten wordt benadrukt door de chromen afwerking in de unit.