2 oktober 2008
Suzuki Alto

Suzuki Alto

Suzuki introduceert nieuwe Alto

2 oktober 2008 | Suzuki stelt tijdens de autotentoonstelling van Parijs in oktober de nieuwe Alto voor als het vijfde model dat wereldwijd verkocht gaat worden. De Alto is het tweede model dat past in de tweede fase van Suzuki's strategie om wereldwijd dezelfde modellen te verkopen. Suzuki verwacht op jaarbasis 60.000 Alto's in Europa te verkopen. De verkoop begint in het voorjaar van 2009.
Suzuki Alto

De auto is afgestemd op de Europese smaak en met een Cw-waarde van 0.30 is hij goed voor een bijzonder laag brandstofverbruik en een lage uitstoot van CO2. De nieuwe Alto is 3,50 meter lang, 1,60 meter breed en 1,47 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,36 m.

Suzuki Alto

De nieuwe Alto heeft een driecilinder 1.0-liter-benzinemotor, die afkomstig is uit de Splash. De motor is licht, compact en de inwendige wrijving is laag. Het maximumvermogen bedraagt 50 kW (68 pk) bij 6.000 tpm en het maximumkoppel 90 Nm bij 4.800 tpm. Het verbruik is 4,5 liter per 100 km (ruim 1 op 22) en de CO2-uitstoot blijft beperkt tot 103 g/km voor de uitvoering met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een automatische versnellingsbak met vier overbrengingen vooruit (een zeldzaamheid op kleine auto's) is als optie leverbaar.

Suzuki Alto

De voorvering is van het type McPherson. Achter wordt de speciale starre achteras van Suzuki gebruikt die door drie geleidearmen op de plaats wordt gehouden. De schroefveren en dempers zijn tijdens uitgebreide tests in Europa afgestemd op de Europese eisen. De draaicirkel van de Alto is 9 meter, waardoor de auto gemakkelijk is te parkeren en door drukke straatjes is te manoeuvreren.

Suzuki Alto

De Suzuki Alto is leverbaar met ESP om noodsituaties in bochten de baas te blijven. In het geval dat de Alto onverhoopt betrokken raakt bij een ongeluk, doet Suzuki's Total Effective Control Technology (TECT) zijn werk. TECT staat voor voorgeprogrammeerde kreukelzones en een versterkte kooiconstructie. Verder zijn er de verstevigingsbalken die van de inzittenden wegdraaien en energie absorberen. Ook is staal met hoge sterkte gebruikt voor essentiële onderdelen. Airbags voorin, zijairbags en gordijnairbags zijn beschikbaar voor het reduceren van de kans op ernstige verwondingen in geval van een aanrijding. De gebruikte bekledingsmaterialen in het interieur zijn eveneens energieabsorberend.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!