2 oktober 2008
Land Rover Freelander 2

Land Rover Freelander 2

Land Rover Freelander 2 voorzien van start/stop systeem

2 oktober 2008 | De nieuwe Freelander 2 TD4_e is Land Rover's meest ecologische model tot nu toe. Uitgerust met het nieuwe Stop/Start-systeem, is dit het eerste productiemodel waarin e_TERRAIN TECHNOLOGIES worden toegepast – Land Rover's programma van initiatieven voor duurzame technologie. Vanaf medio 2009 zal het Stop/Start-systeem standaard zijn op alle handgeschakelde uitvoeringen van de Freelander 2 TD4, zonder dat dit consequenties heeft voor de catalogusprijzen.

Tijdens de standaard EU4-rijcyclus zijn de CO2-emissies van de Freelander 2 TD4_e gereduceerd met 8% in verhouding tot de TD4-uitvoeringen die hij vervangt. Daarnaast hebben de Land Rover ingenieurs bij aanvullende test brandstofbesparingen van bijna 20% gemeten in druk stadsverkeer.

Land Rover Freelander 2

De 8% CO2-verbetering betekent in de praktijk een reductie van 15 g/km ten opzichte van de standaard handgeschakelde Freelander 2 TD4 (van 194 g/km naar 179 g/km). Het brandstofverbruik is gereduceerd van 7,5 l/100 km naar 6,8 l/100 km – een besparing van 0,7 liter per 100 km.

Land Rover's nieuwe Stop/Start-systeem verbetert het brandstofverbruik in de stad en bij stop/start-verkeer. Onder bepaalde omstandigheden schakelt de auto automatisch de motor uit, waardoor in situaties waar de krachtbron anders nutteloos stationair zou draaien nu géén emissies worden geproduceerd en géén brandstof wordt verbruikt. De motor start echter direct wanneer de bestuurder weer wil wegrijden.

Land Rover Freelander 2

Voordat de motor wordt uitgeschakeld moet de auto stilstaan, met de versnellingsbak in vrij en het koppelingspedaal niet ingetrapt. Om weer weg te rijden hoeft de bestuurder alleen de koppeling in te trappen (waardoor de verbeterde startmotor de dieselmotor start) en de eerste versnelling te kiezen. Elke keer wanneer de bestuurder het contact aanzet wordt het Stop/Start-systeem automatisch geactiveerd. Via een schakelaar op het dashboard kan de bestuurder het systeem desgewenst uitschakelen.

Naast het intelligente Stop/Start-systeem is de Freelander 2 TD4_e uitgerust met een aantal extra verbeteringen om brandstofverbruik en CO2-emissies te reduceren. Een nieuwe schakeladvies-functie met 'shift light' in het instrumentenpaneel waarschuwt de bestuurder wanneer een hogere versnelling beter is voor het brandstofverbruik. Dit wordt uitgerekend door het uitgebreide motormanagement van de Freelander 2 TD4_e.

Land Rover Freelander 2

Softwareverbeteringen aan alle systemen van de aandrijflijn zorgen voor verdere CO2-verbeteringen, zonder dat deze ten koste gaan van de befaamde capaciteiten waar Land Rovers om bekend staan. De ingenieurs van Land Rover hebben ook samengewerkt met bandenfabrikanten om ook via een lagere rolweerstand van de banden het brandstofverbruik te reduceren. Voor alle voor de Freelander 2 gehomologeerde merken en bandenmaten is de rolweerstand geoptimaliseerd.

De Freelander 2 is de eerste Land Rover die volledig voldoet aan de EU Richtlijn 2005/64/EC betreffende de 'Typegoedkeuring van motorvoertuigen inzake herbruikbaarheid, recyclebaarheid en mogelijke nuttige toepassing'. Daarmee loopt Land Rover voor op toekomstige wetgeving. De richtlijn betekent dat 85 procent van de auto herbruikbaar of recyclebaar moet zijn, waarbij nog een verdere 10 gewichtsprocent recyclebaar of herbruikbaar moet zijn.