1 oktober 2008
BMW X1

BMW X1

BMW onthult Concept X1

1 oktober 2008 | Met de presentatie van de BMW Concept X1 brengt BMW de succesformule van de X-modellen nu ook naar het segment van compacte premiumauto's. Het is een studiemodel van een nieuwe vijfdeurs Sports Activity Vehicle (SAV) – binnen een jaar is de productieversie gereed.
BMW X1

Opvallend aan de BMW Concept X1 zijn de robuuste maar toch ranke proporties. Hij is bijna 4,5 meter lang en ruim 2 meter breed terwijl de auto met een hoogte van iets meer dan 1,5 meter relatief laag is. Zo is de BMW Concept X1 slechts tien centimeter hoger dan een BMW 1 Serie. Deze opvallende proporties geven de auto een bijzonder krachtige uitstraling.

BMW X1

Zes nadrukkelijk in V-vorm geplaatste profiellijnen domineren de motorkap, die daardoor een driedimensionale uitstraling krijgt. Aan de zijkant vallen de hoekige wielkasten op – afgewerkt met een stoere zwarte kunststof rand. De neus met kleine overhang, de oplopende taillelijn en de schuin aflopende achterzijde maken het ontwerp van de BMW X1 Concept gestrekt en lichtvoetig. De achterzijde toont een brede achterklep met een grote, ver naar beneden doorlopende ruit. De opvallende goudgele lakkleur (Meridian Gold Metallic) zorgt voor een opvallende reflectie van de contouren van de carrosserie als het licht erop valt. Ook de tweekleurige lichtmetalen 19-inchvelgen met tien spaken springen in het oog.

BMW X1

De nieuwkomer treedt in de voetsporen van de BMW X3, de BMW X5 en de BMW X6. Daarvan zijn er al meer dan 1,2 miljoen verkocht sinds BMW in 1999 dit voertuigtype creëerde met de lancering van de BMW X5. De BMW Concept X1 vormt een logische uitbreiding van de X-lijn.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!