26 september 2008
Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Mercedes S-Klasse hybride vanaf 2009

26 september 2008 | In juni 2009 start Mercedes-Benz met de verkoop van de S 400 BlueHYBRID. Volgens de gecombineerde NEDC-norm bedraagt het verbruik 7,9 liter per 100 kilometer. De 3,5 liter V6-benzinemotor levert een vermogen van 205 kW/279 pk, de elektromotor levert 15 kW/20 pk en een startkoppel van 160 Nm. Dat betekent een gecombineerd vermogen van 220 kW/299 pk en een gecombineerd maximum koppel van 385 Nm. Bovendien is de nieuwe S 400 BlueHYBRID voorzien van een lithium-ion-accu, die speciaal is ontwikkeld voor toepassing in auto's.

De nieuwe Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID is gebaseerd op de S 350, maar de aandrijflijn is ingrijpend gewijzigd. Zo is de 3,5 liter V6-benzinemotor aangepast, zijn er een extra elektromotor en een omvormer ingebouwd, is de 7G-Tronic zeventraps automatische transmissie speciaal geprogrammeerd voor de hybridemodule en zijn er ook aanpassingen doorgevoerd aan de elektronica zoals de besturings- en controle-unit, een omvormer en een hoog voltage lithium ion accu.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

De compacte hybridemodule is een schijfvormige electromotor die ook fungeert als startmotor en generator. Het systeem biedt dubbel voordeel, want het helpt niet alleen het brandstofverbruik te verminderen, maar zorgt ook voor meer rijplezier. Dit komt onder andere door het 'booster-effect' van de elektromotor, die met zijn extra maximum koppel van 160 Nm een krachtige ondersteuning vormt voor de benzinemotor tijdens het accelereren en daarmee brandstof bespaart, een situatie waar - bij een motor die alleen wordt aangedreven door een verbrandingsmotor - juist veel brandstof verbruikt wordt.

De hybridemodule heeft ook een comfortabele start-/stopfunctie, die de motor uitschakelt wanneer de auto stilstaat, en weer direct doet aanslaan wanneer dat wenselijk is, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht. De start-/stopfunctie treedt in werking wanneer er wordt geremd en de snelheid daalt tot onder de 15 km/u. Zodra het rempedaal wordt losgelaten of als het gaspedaal wordt aangeraakt, zorgt de elektromotor ervoor dat de verbrandingsmotor vrijwel onmerkbaar en snel weer aanslaat. Zowel het uitzetten alsook het snelle aanslaan van de verbrandingsmotor zorgt voor minder verbruik en lagere emissies. Wanneer het systeem herkent dat er wordt ingeparkeerd, wordt de start-/stopfunctie niet geactiveerd.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

Wordt er geremd, dan werkt de elektromotor als een dynamo en kan de remenergie opslaan dankzij een proces dat 'recuperatie' genoemd wordt. De gewonnen energie wordt opgeslagen in een compacte, maar zeer efficiënte lithium-ion-accu in de motorruimte, en kan weer worden benut wanneer deze nodig is. Bij het afremmen ondersteunt de elektromotor het 'afremmen op de motor' in twee stappen. In de eerste fase, loslaten van het gaspedaal zonder dat het rempedaal wordt bediend, werkt de elektromotor als generator en geeft energie vrij. De tweede fase begint wanneer de bestuurder het rempedaal licht indrukt. Dan wordt de energietoevoer door de generator proportioneel vergroot en de bestuurder merkt dat er sterker wordt afgeremd. Alleen wanneer het rempedaal verder wordt ingedrukt, wordt additioneel aan het recuperatieproces het conventionele en speciaal hierop aangepaste remsysteem bediend. Hierdoor kan meer elektrische energie worden opgewekt, terwijl het hydraulische remsysteem minder wordt belast en dus minder snel slijt.

Dit complexe systeem wordt geregeld door middel van een controle-unit die zich eveneens in de motorruimte bevindt. Als door te hoge belasting de temperatuur van controle elektronics te hoog oploopt, wordt het systeem gekoeld met zijn eigen koelsysteem, dat ook wordt gebruikt om de 120/12V omvormer te koelen.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

De nieuwe lithium-ion accu is speciaal ontwikkeld voor toepassing in auto's en is de eerste van zijn soort die in serieproductie wordt vervaardigd. De belangrijkste voordelen ten opzichte van momenteel gebruikelijke nikkel-cadmium-accu's zijn een hogere energiedichtheid en meer efficiëntie in combinatie met compactere afmetingen en een lager gewicht. Dankzij deze eigenschappen is de plaatsing in het motorcompartiment - waar normaal de conventionele startaccu is gepositioneerd - mogelijk en blijven de bagage- en de interieurruimte van de S 400 BlueHYBRID onaangetast. Door het lage gewicht van de lithium-ion accu (het meergewicht van de auto bedraagt 75 kg) kan een optimaal rendement verkregen worden die specifiek is afgestemd op de inzet van dit voertuig. De lithium-ion-accu slaat niet alleen energie op voor de elektromotor, maar is via de omvormer ook aangesloten op het 12 Volt-boordnetwerk van de auto, waarmee ondermeer de koplampen en diverse andere systemen van stroom worden voorzien.

De bestuurder kan de status van het hybridesysteem zelf in de gaten houden. Op het dashboard is een centraal geplaatst display aangebracht waarop de energiestromen bij remmen en acceleratie en de spanning van de accu worden weergegeven.

Mercedes-Benz S-Klasse (2005 - 2013)

De 3,5 liter V6-benzinemotor met variabele kleptiming is verder verfijnd. De inlaatkleppen blijven iets langer open dan gebruikelijk, waardoor de thermische efficiëntie verbeterd wordt en het specifieke brandstofverbruik en de uitstoot afnemen. Dankzij een nieuwe cilinderkop, nieuwe zuigers en een gewijzigde nokkenas kon het vermogen met 5 kW/7 pk worden vergroot tot 205 kW/279 pk, waarbij tegelijkertijd het brandstofverbruik kon worden verminderd.

De S 400 BlueHYBRID accelereert van 0-100 km/u in 7,2 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De S 400 BlueHYBRID verbruikt per 100 kilometer 2,2 liter minder dan de S 350. De CO2-uitstoot ligt 21 procent lager.