23 september 2008
Audi S4

Audi S4

Audi onthult nieuwe S4/S4 Avant in Parijs

23 september 2008 | Op de autotentoonstelling van Parijs (4-19 oktober) beleven de nieuwe Audi S4 en S4 Avant hun wereldpremière. De typeaanduiding S4 staat voor sportiviteit en een direct ingespoten drieliter V6 compressormotor met 245 kW/333 pk moet dat waarmaken. De S4-modellen beschikken standaard over Quattro-aandrijving. Een nieuwe zeventraps S tronic versnellingsbak en een sportdifferentieel zijn optioneel.

De motor van de nieuwe Audi S4-modellen is compleet nieuw. De cilinderinhoud van de V6 TFSI bedraagt 2.995 cm3. Bijzonder is de toepassing van een mechanische compressor. Deze is zo compact dat hij een plaatsje tussen de twee cilinderrijen heeft kunnen vinden. Een breed pakket maatregelen beperkt de geluidsproductie van de compressor tot een minimum. De compressor werkt met toerentallen tot 23.000 t/min. en wordt gekoeld door middel van een tussenkoeler met een eigen koelwatersysteem. De compressor wordt aangedreven door middel van een riem en is in tegenstelling tot meer conventionele oplossingen achter de gasklep geplaatst.

Audi S4

Het grote voordeel is dat hij al vanaf stationair toerental druk opbouwt. Daardoor bereikt de 3.0 TFSI al bij 2.500 t/min. zijn maximale koppel (440 Nm). Deze waarde houdt hij vast tot 4.850 t/min. De topsnelheid van de Audi S4/S4 Avant bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd) en de sprint van 0-100 km/h duurt 5,1 seconden (S4 Avant 5,2 seconden). De karakteristiek van de compressormotor komt pas echt tot uiting bij de tussenacceleraties: voor de sprint van 80-120 km/h is 4,4 seconden nodig. De Audi S4 heeft gemiddeld 9,7 liter brandstof per 100 km nodig (S4 Avant: 9,9 l). Daarmee zijn de nieuwe S4-modellen 23% zuiniger dan de modellen die ze aflossen.

De nieuwe Audi S4-modellen hebben standaard een zesversnellingsbak. Optioneel is de nieuwe zeventraps S tronic-versnellingsbak beschikbaar. Deze transmissie met dubbele koppeling bestaat feitelijk uit twee aparte versnellingsbakken. Als een bepaalde versnelling is ingeschakeld, zet de tweede koppeling de volgende versnelling alvast klaar. Zo is het mogelijk om te schakelen zonder de trekkracht te onderbreken. De zeventraps S tronic transmissie kent een volautomatische modus, maar kan ook handmatig worden bediend door 'flippers' achter het stuur of via de versnellingspook. De S tronic-transmissie draagt door zijn efficiency ook bij aan een gunstig verbruik.

Audi S4

Uiteraard zijn de nieuwe Audi S4-modellen standaard voorzien van Quatrro permanente vierwielaandrijving. Voor meer dynamiek kan dat worden gekoppeld aan een sportdifferentieel. Bij insturen en/of accelereren wordt het grootste gedeelte van de aandrijfkracht dan naar het buitenste achterwiel 'gestuurd'. Zo wordt onderstuur in de kiem gesmoord. Het sportdifferentieel wordt elektronisch aangestuurd en reageert mede daardoor zeer snel op wisselende omstandigheden. De bestuurder kan de karakteristiek ervan naar eigen inzicht/voorkeur aanpassen. In combinatie met de vrijwel geheel uit aluminium bestaande multilink vóór- en achterwielophanging, de verlaagde carrosserie (20 mm) en de sportieve afstemming van vering en demping zorgt dat voor een dynamisch én stabiel weggedrag.

De nieuwe Audi S4-modellen zijn leverbaar met Audi drive select. Dit systeem regelt de reactiesnelheid op het gaspedaal, het past de schakelmomenten aan en het regelt de mate van stuurbekrachtiging. Audi drive select kent drie standen: comfort, auto en dynamic. Als de auto is uitgevoerd met MMI kan de bestuurder diverse instellingen naar eigen wens programmeren. Audi drive select is leverbaar in combinatie met één of meer van de volgende voorzieningen: het sportdifferentieel, de adaptieve schokdemperregeling en de dynamische besturing. Deze besturing helpt de auto in kritische situaties stabiel te houden door razendsnelle stuurcorrecties.

Audi S4

De Audi S4 en Audi S4 Avant zijn onmiddellijk herkenbaar als topsporters. Dat zit hem in de 18 inch lichtmetalen velgen en het uitlaatsysteem met vier eindpijpen, maar ook in de zijskirts en de discrete achterspoiler. De buitenspiegels zijn uitgevoerd in aluminium. Xenon plus-verlichting en LED-dagrijverlichting zijn standaard. Van binnen valt het instrumentenpaneel met grijze wijzerplaten en witte wijzers op. Dit contrasteert met het overwegend zwarte interieur met sportstoelen.

De nieuwe Audi S4-modellen zijn te bestellen vanaf november - de levering start in het tweede kwartaal van 2009. Prijzen zijn nog niet bekend.