8 maart 2003
Saab 9-3 Cabriolet

Saab 9-3 Cabriolet

Saab introduceert vernieuwde 9-3 Cabrio

8 maart 2003 | Op 4 maart onthult Saab de nieuwe 9-3 Cabriolet. Het is een belangrijk moment, want dit is het tweede model in het grootste productoffensief in de historie van Saab. Een offensief waarvoor vorig jaar met de lancering van de 9-3 Sport Sedan het startschot is gegeven.

Door de gelijktijdige ontwikkeling deelt de Cabriolet zijn vorm deels met de 9-3 Sport Sedan. Dat geldt met name voor de voorkant tot aan de stijlen van de voorruit. Daarachter is geen deel van de carrosserie gelijk. In vergelijking met het voorgaande model is hij 51 mm breder en heeft hij een 70 mm langere wielbasis. Door een kortere overhang voor en achter is de totale lengte van de auto van voor- tot achterbumper echter afgenomen. De Cabriolet meet nu 4635 mm.

Saab 9-3 Cabriolet

Helemaal nieuw is ook de in een kleur uitgevoerde Surround Trim die als een band de passagiersruimte omarmt en een visuele scheiding vormt tussen het in- en exterieur. Deze rand is een vanaf de voorruit lopend, U-vormig geheel van panelen. Bij gesloten dak is de rand bedekt. De Surround Trim is mat zwart met een craquele oppervlak. Er zijn ook andere kleuren mogelijk, zoals steel grey en lime yellow. Door drie innovaties werkt het automatisch bedienbare dak volgens de makers verfijnder dan ooit. Dit zijn CargoSET, de tweetrapsfunctie voor de afdekplaat van de tonneau waardoor het dak sneller inklapt en de lichtgekleurde hemelbekleding. Voor de bediening van het dak volstaat slechts een druk op een knop. Het dak opent elektro-hydraulisch en is uitgerust met een automatische vergrendeling. Het openen vergt niet meer dan 20 seconden. Langs de rand is een kleine goot in de toplaag genaaid. Deze voorkomt dat er bij het openen van een portier druppels van het dak op de stoelen vallen. Voor het dak valt te kiezen uit de kleuren zwart of blauw.

Het dashboard buigt rond de bestuurder, net zoals in de Sport Sedan. De Profiler-functie van Saab maakt het mogelijk tal van functies in de auto naar persoonlijke voorkeur af te stemmen of in te stellen. De schakelaar van de dakbediening is eveneens opgenomen in het Profiler-controlepaneel. Ook de Saab Night Panel-functie behoort tot de uitrusting. Met een schakelaar is de achtergrondverlichting van het dashboard uit te schakelen, op die van de snelheidsmeter na. Boven op het dashboard, dicht bij de voorruit, zit het Saab Information Display. Het display valt zo binnen het blikveld van de bestuurder, zodat deze niet de ogen van de weg en het verkeer hoeft te wenden om het scherm te bekijken. Geheel naar Saab-gebruik zit het contactslot tussen de voorstoelen. Het werkt volledig elektronisch, waarbij de typische vergrendeling van de achteruitversnelling is vervangen door een elektrisch in- en uitschakelend stuurslot.

Saab 9-3 Cabriolet

De volledig van aluminium vervaardigde viercilinder 2,0-litermotor, met 175 of 210 pk, is vijftien kilo lichter dan de voorheen gebruikte krachtbron. Hij heeft een cilinderkop met vier kleppen per cilinder, een onderhoudsvrije kettingaandrijving van de nokkenassen, balansassen die in een tegengestelde richting van de krukas draaien, een vliegwiel en een oliekoeler. Het door Saab in eigen huis ontwikkelde Trionic 8-motormanagementsysteem regelt ontsteking, benzine-injectie en turbodruk. Voor de 9-3 Cabriolet is er een nieuwe vijftrapsautomaat beschikbaar. Deze is uitgerust met Sentronic, waardoor het mogelijk is sequentieel met de hand te schakelen. Bediening vanaf het stuurwiel is ook mogelijk (niet standaard). Specifiek voor de nieuwe 9-3 is er nu een zesversnellingsbak ontwikkeld. Hij is speciaal ontworpen voor motoren met een veel trekkracht. De zesversnellingsbak is standaard op de 9-3 Cabriolet met 210 pk motor.

Bij Saab is het remsysteem gekoppeld aan motorvermogen. Bij de versie van 175 pk zijn voor geventileerde remschijven met een diameter van 285 mm gemonteerd en achter geventileerde remschijven van 278 mm. In combinatie met de 210 pk krachtbron is sprake van schijven met een diameter van respectievelijk 302 mm en 292 mm. Dan zijn ze zowel voor als achter geventileerd. Voor het eerst in de 9-3-range past Saab een remassistent toe: Mechanical Brake Assist (MBA). De rijkwaliteiten krijgen ondersteuning van elektronische systemen zoals ABS, Traction Control (TCS), Cornering Brake Control (CBC) en Elektronic Brakeforce Distribution (EBD). Alles behoort tot de standaarduitrusting. Een door Saab afgestemde, elektronische stabiliteitsregeling (ESP) is als optie verkrijgbaar. Deze voorziening is standaard op de Aero.