10 september 2008
Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Mercedes-Benz C-Klasse binnenkort met 250 CDI motor

10 september 2008 | Mercedes-Benz introduceert eind dit jaar een compleet nieuwe generatie dieselmotoren. Dit offensief start met de komst van de C 250 CDI BlueEfficiency. De 2,2-liter motor van dit model valt op door zijn hoge vermogen en koppel (150 kW/204 pk en 500 Nm) en aansprekende prestaties (top 250 km/h, 0-100 in 7,0 s), maar dan wel in combinatie met een laag gemiddeld verbruik (5,2 l/100 km) en een CO2-uitstoot van 138 g/km. Deze waarden bezorgen de C 250 CDI een groen B-label.

De nieuwe viercilinder dieselmotor voor de Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEfficiency heeft een inhoud van 2.143 cm3. Zijn vermogen van 150 kW/204 pk en zijn koppel van 500 Nm dankt hij aan de combinatie van diverse innovatieve technologieën zoals de toepassing van common-railtechniek van de vierde generatie. Deze inspuiting werkt met nauwkeurig aan te sturen Piezo-injectoren, een inspuitdruk van 2.000 bar en een ontstekingsdruk van 200 bar. Daarbij beschikt deze motor over twee turboladers, een (energie)efficiënte olie- en waterpomp en twee balansassen.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Het resultaat is een krachtbron waarmee het mogelijk is om met lage toerentallen onderweg te zijn en dat leidt weer tot het gunstige gemiddelde verbruikscijfer van 5,2 l/100 km en een gemiddelde CO2-uitstoot van 138 g/km.

De nieuwe viercilindermotor is breed inzetbaar doordat hij zowel in lengterichting als dwars ingebouwd kan worden. In de nabije toekomst komen er diverse uitvoeringen van deze compacte viercilindermotor. Hij wordt dan ook ingezet in de nieuwe E-Klasse. Hij vervangt daarbij motoren met een duidelijk grotere cilinderinhoud. Medio volgend jaar wordt de C 250 CDI ook leverbaar met een automatische transmissie.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

De buitenspiegels van de C250 zeer gestroomlijnd vormgegeven en de bodem van de auto is zo glad en dus ook zo gestroomlijnd mogelijk. Bovendien wordt de auto standaard geleverd met speciaal ontwikkelde banden waarvan de rolweerstand circa 10% lager is dan die van conventionele banden. Zelfs de pomp van de stuurbekrachtiging is een wonder van efficiency: hij schakelt automatisch uit als hij niet wordt gebruikt (bij langdurig rechtuitrijden bijvoorbeeld).

Ook in de C 250 CDI BlueEfficiency is de bestuurder een belangrijke factor als het gaat om het brandstofverbruik. Daarom heeft de auto een schakelindicator op het dashboard. Deze geeft aan in welke versnelling de bestuurder onder de huidige omstandigheden het best zou kunnen rijden om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. Het Combi-instrument geeft bovendien het actuele brandstofverbruik weer.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!