10 september 2008
Mini Crossover

Mini Crossover

Mini onthult Crossover Concept

10 september 2008 | Na de MINI hatchback, Cabrio en Clubman is de Crossover Concept de vierde variant van MINI. De Crossover Concept is de eerste MINI die meer dan vier meter lang is, beschikt over vierwielaandrijving, vier portieren en vier aparte stoelen. Deze kenmerken, aangevuld met het unieke MINI-karakter, maken de Crossover Concept letterlijk tot de vierde dimensie van MINI.

De MINI Crossover Concept is met zijn vierwielaandrijving een allrounder die het MINI-gevoel uitbreidt met de mogelijkheden voor meer avontuur buiten de gebaande paden. Daarbij is de Crossover Concept groter dan de andere MINI's. Hij is ruim vier meter lang, bij een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,60 meter. Zijn wielbasis bedraagt bijna 2,61 meter, waardoor de Crossover Concept nog stoerder op de weg staat.

Mini Crossover

De MINI Crossover Concept valt op doordat niet zomaar vier portieren zijn gemonteerd, maar doordat is gekozen voor een asymmetrische opstelling. Aan de passagierskant zijn twee gewone portieren geplaatst, maar aan de kant van de bestuurder is het achterste portier een schuif-kanteldeur die langs de zijkant naar achteren schuift. Doordat de B-stijl is weggelaten, kan de zijkant aan bestuurderszijde geheel worden geopend voor een optimale toegang of voor het laden van grotere stukken bagage. Nog een opvallend detail: de ruiten zijn niet in frames gevat.

De achterdeur, eveneens met een sponningloze ruit die in de deur kan zakken, scharniert aan één zijde. Doordat de deur zeer wijd opent, geeft hij zeer goed toegang tot de bagageruimte. Die bagageruimte kan worden vergroot door de achterste stoelen om te klappen of in de vloer te laten zakken. De beide stoelen achter zijn hetzelfde als de stoelen voorin en zijn over 13 cm verschuifbaar.

Mini Crossover

MINI's zijn bekend om onder meer hun centraal op het dashboard geplaatste grote meter, die de snelheid aangeeft en waarin tal van zaken zijn ondergebracht. In de Crossover Concept is dit 'informatiecentrum' driedimensionaal uitgevoerd, als een wereldbol: de MINI Center Globe. Hierbij wordt gebruik gemaakt van laser-projectietechniek, wat het mogelijk maakt simultaan beelden in krachtige kleuren te presenteren. Deze nog nimmer in een auto getoonde techniek maakt het ook mogelijk de wereldbol optisch verticaal te splitsen, zodat berijder en passagier ieder hun eigen beeld hebben. Het hele systeem kan op velerlei manieren worden bediend: met een muis op het stuur, toetsen onder in de wereldbol, een toetsenbord voor de passagier of via het touch screen.

De MINI Center Globe is gekoppeld aan het start-stopsysteem van de motor. In plaats van een sleutel heeft de bestuurder een zogenoemde Keyball die in de daartoe bestemde opening boven in de Center Globe moet worden gestopt. De Keyball rolt vervolgens via het midden van de globe richting de bestuurder, waarna die erop kan drukken om de motor te starten. Nog een keer drukken stopt de motor, waarna de Keyball naar beneden rolt en kan worden verwijderd.

Mini Crossover

MINI Center Rail verbindt de passagiers vóór en achter In plaats van een middenconsole, heeft de Crossover Concept een centrale rail (de MINI Center Rail) die bij het dashboard begint en helemaal doorloopt tot aan de achterdeur. Het is letterlijk de verbinding tussen de voor- en de achterstoelen. Houders voor communicatie- of audioapparatuur, bekerhouders, opbergvakjes en armsteunen worden met een speciaal systeem aan de rail bevestigd. Omdat deze elementen gemakkelijk van voor naar achter over de rail te verplaatsen zijn, hebben de voor- en achterpassagiers beter en gemakkelijker contact.

De MINI Crossover Concept biedt een vooruitblik op de nieuwe facetten van het merk, die dit concept mogelijk maakt.