5 september 2008
Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS debuteert in Parijs

5 september 2008 | Voordat de nieuwe Focus RS in zijn definitieve gedaante begin 2009 op de markt komt, zal hij, na zijn debuut in Londen in juli, vertoond worden op de autosalon van Parijs van 2008. Ondanks de vele op maat gemaakte technische en stylingelementen, zal de Focus RS volledig worden geproduceerd op de grootste Focus productielijn in Saarlouis en geleverd worden met een standaardgarantie van Ford Europa.

Kopers van de Focus RS kunnen bij de marktintroductie uit drie carrosseriekleuren kiezen. De spectaculaire metallic groene kleur van de conceptversie die in London is geïntroduceerd wordt ook leverbaar op het productiemodel. Deze kleur is een moderne vertaling van het groen dat door Ford werd gebruikt in Le Mans in de jaren '70 en is een weerspiegeling van de uitmonstering van de huidige Focus WRC auto´s. Om de voor de hand liggende overeenkomsten tussen de nieuwe Focus RS en de Focus RS WRC en, ook belangrijk, het universele partnerschap en de samenwerking met BP te benadrukken, zal deze nieuwe kleur 'Ultimate Green' gaan heten.

De Focus RS zal ook verkrijgbaar zijn in ´Performance Blue´ en Frozen White´´ waarbij gekozen kan worden voor een op de carrosseriekleur afgestemd blauw of groen interieur. Bij alle drie de carrosseriekleuren kan ook gekozen worden voor een volledig zwartlederen interieur.

Ford Focus RS

De Autosalon van Parijs geeft een voorproefje van de bedoelingen van het ontwerp voor een definitieve productieauto, maar omdat hij nog in ontwikkeling is, kunnen enkele laatste details nog veranderen voordat de werkelijke productie van start gaat. De geheel nieuwe voorbumper van de Focus RS is uitgerust met een diepe voorspoiler met een grote onderste grille in een verlengde ovalen vorm. Het stijlvolle ovaal, dat is afgewerkt in hoogglanzend zwart, is een weergave van het recente kinetic Design. De verchroomde, katachtige xenon-koplampen hebben een zwarte behuizing met een uniek designkenmerk. De voorkant is afgewerkt met een hoogglanzende zwarte strip aan de bovenkant van de motorkap en met geïntegreerde mistlampen in diepe behuizingen.

De Focus RS is voorzien van extra grote wielkasten vanwege de grotere spoorbreedte Achter de voorste wielkasten zijn driehoekige ventilatieopeningen met RS-logo aangebracht. De buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers zijn afgewerkt in zwarte hoogglanslak. In de extra grote achterbumper is een grote venturi tunnel verwerkt, die in zwarte hoogglanslak is afgewerkt. Aan beide zijden van de venturitunnel bevinden zich indrukwekkende, verchroomde uitlaten die de auto een zelfbewuste uitstraling geven. De unieke, zwarte RS-achterspoiler doet sterk denken aan zowel de spoiler van de vroegere RS-modellen als die van de in de rallysport zo succesvolle Focus WRC waarop hij is geïnspireerd.

In de auto wordt het thema voortgezet door middel van een uniek en sportief interieur. De cabine wordt overheerst door Recaro sportstoelen die speciaal zijn ontworpen en bekleed voor steun zelfs wanneer er vol vuur gereden wordt. De stoelen zijn afgestemd op de kleuren van het exterieur met zwartleren accenten en 'RS'- en 'Recaro'-logo's gestikt in de rugleuningen.

Ford Focus RS

Voortbouwend op het sportieve thema van het interieur van de Focus ST, wordt er in deze auto nog meer gebruikgemaakt van accenten die zijn afgestemd op de carrosseriekleur, details van geruwd aluminium en een in het oog springende sportieve styling. Zelfs de achterbank is gemodelleerd met hogere polstering aan de zijkanten en een afwerking van microvezel zodat deze lijkt op de voorstoelen en er zo een vierzitsauto wordt gecreëerd.

De zwarte hemelbekleding benadrukt het sportieve cockpit gevoel. De RS versnellingspookknop, het RS driespaaks stuurwiel en de aluminium pedalen herinneren de bestuurder er telkens aan dat dit geen standaard Focus is. De sportieve cabine van de Focus RS wordt bekroond door een extra instrumentenpaneel met drie meters, waaronder een voor de turbodruk. Deze is op ooghoogte van de bestuurder op de middenconsole geplaatst.

Het hart van de nieuwe Focus RS is een speciaal ontwikkelde versie van de vijfcilinder Duratec 2.5-liter turbomotor. Het hoge prestatieniveau van deze nieuwe motor wordt verzorgd door een vermogen van 300 pk en een koppel van meer dan 440 Nm. Zulke duidelijke verbeteringen zijn niet alleen maar het resultaat van een veranderd motorbeheersysteem en turbocompressor: beginnend met het Duratec 2.5-liter blok, hebben de technici van Ford RS unieke nokkenassen ontwikkeld, een verbeterde cilinderkop en -pakking, en een verbeterd inlaat- en spruitstuk voor de auto.

Ford Focus RS

Verder is de nieuwe Ford Focus RS uitgerust met een innovatieve voorwielophanging, 'RevoKnuckle' genaamd, speciaal ontworpen om instabiel stuurgedrag en andere stuurproblemen tot een minimum te beperken.

In de Focus RS werkt de RevoKnuckle samen met een Quaife automatisch limited-slip differentieel voor koppelcorrectie. De ingenieurs van het Ford Team RS hebben nauw samengewerkt met het Ford's Advanced Research Centre in Aken om speciaal voor de sportieve Focus RS de RevoKnuckle-technologie te ontwikkelen. Deze staat de eenvoud van een traditionele McPherson veerpootopstelling toe, maar met geometrische instellingen die instabiel stuurgedrag en stuurproblemen vanwege het hoge koppel minimaliseren.

De remmen zijn ook verbeterd waardoor er effectiever gestopt kan worden op de weg of op het circuit. Grote remklauwen komen tevoorschijn achter de bijzondere 19" wielen met 235/35 Continental banden die zijn voorzien van laag profiel.

Ford Focus RS

Voor de Focus RS is er ook een speciale versie van het Ford ESP-systeem ontwikkeld dat een sportieve rijstijl toestaat zonder dat het geactiveerd wordt. Intensieve arbeid om het rijgedrag van de auto te verbeteren, heeft ertoe geleid dat het ESP-systeem volledig kan worden gedeactiveerd.