4 maart 2003
Renault Kangoo (1997 - 2007)

Renault Kangoo (1997 - 2007)

Facelift voor Renault Kangoo

4 maart 2003 | Vanaf de lancering in oktober 1997 is de Kangoo populair op de zogenoemde ludospace markt. Toch heeft Renault de Kangoo een facelift gegeven. Het design van de nieuwe Kangoo versterkt zijn karakter en behoudt de sympathieke uitstraling. Het comfort in de auto neemt volgens de makers toe met een nieuw dashboard, talrijke akoestische verbeteringen, nieuwe stoelen en een Carminat navigatiesysteem met verkeersinformatie. Ook het veiligheidsniveau van de nieuwe Kangoo is verhoogd, dankzij een Bosch ABS remsysteem van de laatste generatie.

Met zijn nieuwe neus heeft de nieuwe Kangoo strakke lijnen gekregen. De voorover hellende motorkap, de nieuwe bumper in de kleur van de carrosserie, de nieuwe vormgeving van de voorspatborden en de nieuwe grille met horizontale lamellen geven hem een uitstraling in de lijn van het huidige Renault gamma. De achterbumper is eveneens in de kleur van de carrosserie. De koplampen en achterlichten zijn opnieuw vormgegeven. Ten slotte worden de zeven bestaande carrosseriekleuren aangevuld met drie nieuwe kleuren: Bleu Intense, Vert Motu en Bleu Ecosse.

Renault Kangoo (1997 - 2007)

Het nieuwe dashboard is vooral functioneel: een nieuwe dashboardkastje met klep, een nieuwe console met bekerhouders, een verplaatsbare asbak, en een opbergvakje in de console en op het dashboard. De nieuwe stoelen moeten betere zijdelingse steun en meer comfort bieden. Er zijn nieuwe materialen gekomen op de zitting en de rugleuning van de stoel. Op het gebied van akoestiek heeft de nieuwe Kangoo talloze verbeteringen ondergaan. De motorsteun is stijver gemaakt om minder trillingen in het interieur te laten binnendringen. Verder is de onderkant van het dashboard geïsoleerd met absorberend vilt, en ook het schutbord, met 30 mm dik schuim. De voorportieren hebben nieuwe portierstrips en de holle delen van de zijschuifdeuren zijn geïsoleerd met absorberend schuim. Naast de voorbereiding voor handsfree bellen kan de nieuwe Kangoo optioneel worden uitgerust met het satellietgestuurde Carminat navigatiesysteem met verkeersinformatie en pictogramweergave. Dit GPS-systeem is ingebouwd in een radio/CD-speler die in samenwerking met Becker ontwikkeld is.

Om altijd zo veilig mogelijk te rijden is de nieuwe Kangoo voorzien van het Bosch ABS-systeem van de laatste generatie, net als in de Megane. Met de elektronische remkrachtverdeler EBV kan het rempotentieel optimaal benut worden. De noodstopbekrachtiging treedt afhankelijk van de uitgeoefende kracht op de rempedaal in werking door de remdruk te vergroten en maximaal te houden met behulp van de ABS-regeling. De nieuwe inschuifbare stuurkolom voorkomt dat de stuurinrichting het interieur binnendringt en beschermt hierdoor de inzittenden in geval van een aanrijding. De carrosserie is versterkt en zorgt hiermee voor een betere verspreiding van de energie bij een aanrijding. Het nieuwe dashboard steekt minder uit, waardoor de kans op verwondingen aan de knieen aan passagierszijde is afgenomen. De portierpaddings zijn soepeler en absorberen meer, waardoor het bekken en de buik beter beschermd worden in geval van een zijdelingse aanrijding. Verder heeft de auto standaard twee frontairbags voor bestuurder en passagier, optionele hoofd/thorax zijairbags voor, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels voor met gordelspanner en spankrachtbegrenzer, 3-puntsgordels met spankrachtbegrenzers op de deelbare achterbank, het Isofix bevestigingssysteem voor kinderzitjes op de middelste achterplaats en ten slotte automatische portiervergrendeling tijdens het rijden.

Renault Kangoo (1997 - 2007)

Er zijn benzinemotoren van 1.2 16v 75 pk en 1.6 16v 95 pk en de 1.5 dCi 65 en 80 pk common rail dieselmotoren. Nieuw is de 1.6 16v versie met pro-actieve automatische versnellingsbak. Deze motor is afgeleid van die van de nieuwe Clio, de Scenic en de Laguna, heeft 16 kleppen en een cilinderinhoud van 1598 cm3. Hij ontwikkelt een vermogen van 95 pk (70 kW) bij 5.000 t/min en een maximum koppel van 148 Nm bij 3.750 t/min, waarvan 90% beschikbaar is tussen de 2.500 en 5.500 t/min. De pro-actieve automatische versnellingsbak heeft 9 schakelprogramma's en werkt met fuzzy logic, waardoor rekening wordt gehouden met de rijstijl en het type wegdek. De nieuwe Kangoo 1.6 16v met pro-actieve automatische versnellingsbak gaat van 0 naar 100 km/uur in 12,4 seconden, wat 4,5 seconde minder is dan zijn voorganger (1.4 automaat). Zijn topsnelheid bedraagt 162 km/uur, tegenover 147 eerder. Het brandstofverbruik is bij gecombineerd gebruik 8 l/100 km. De drie benzinemotoren met euro 2005 emissienorm en de elektrische versie Electrique met of zonder range-extender plaatst de nieuwe Kangoo in de categorie van de schone auto's.