3 maart 2003
 

Fiat Punto Classic

Fiat introduceert Punto Abarth

3 maart 2003 | Fiat heeft sportiviteit sinds jaar en dag hoog in het vaandel staan. Om de Abarth-naam te eren, heten de sportiefste varianten van Fiat-modellen tegenwoordig Abarth. Zoals de nieuwe Fiat Punto Abarth, per direct verkrijgbaar voor € 16.995.

De 1.015 kilogram wegende Fiat wordt aangedreven door een 1.8 16v motor die 130 pk levert en de Fiat Punto Abarth in staat stelt om vanuit stilstand in 8,6 seconden de 100 km/h te bereiken. De topsnelheid is 205 km/h. Qua ondersteltechniek borduurt de Punto Abarth voort op de Punto HGT. De werkplek is ingericht met sportstoelen en lederen bekleding op versnellingspook en stuurwiel. Voor de veiligheid is de snelste Punto onder andere voorzien van ABS, elektronische tractieregeling TCS en twee airbags. De Abarth-rijder heeft bovendien de luxe van airconditioning en een Radio/CD-speler met zes speakers en een subwoofer.

Fiat Punto Classic

Voor velen is de naam Abarth bekend. Hij hoort bij een reeks Fiats die in het verleden grote successen boekten op de internationale racecircuits. Maar waar komen die naam en dat logo -de schorpioen- eigenlijk vandaan? Carlo (toen nog Karl) Abarth, geboren op 15 november 1908 in Wenen, was reeds voor de Tweede Wereldoorlog een gevierd motorcoureur. Zijn eerste successen boekte hij op twee wielen en na een zwaar motorongeluk, waarbij Abarth gedeeltelijk gehandicapt raakte, ging hij verder op zijspanmotoren. Zijn motorfietsen bouwde hij zelf of hij paste ze grondig aan.

Na de oorlog verhuisde Abarth naar Italie en begon hij met het aanpassen van auto's. Als logo werd een schorpioen gebruikt, het dier dat hoorde bij Abarths geboortedag. Er verschenen Abarth modellen op basis van diverse merken, plus auto's die de constructeur helemaal zelf bouwde. Hier zaten verschillende revolutionaire vindingen in, zoals de snel verwisselbare carrosseriedelen die veel tijdwinst opleverden bij races. Maar vanaf het begin waren het vooral Fiat-modellen waar Abarth aan werkte en die hem uiteindelijk ook zijn successen brachten.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!