11 augustus 2008
Nissan X-Trail (2007 - 2014)

Nissan X-Trail (2007 - 2014)

Nissan zet op Nurburgring snelste tijd voor auto's met brandstofcel

11 augustus 2008 | Raceronden op de Nordschleife van de Nürburgring in de Eifel worden dikwijls geannuleerd vanwege regen. Maar de weersomstandigheden weerhielden Nissan er deze keer niet van om zijn X-TRAIL met brandstofcel het circuit op te sturen. Nissan is de eerste autoproducent die met een brandstofcelauto een officiële rondetijd heeft laten noteren op het roemruchte circuit.

Frank Eickholt, lid van Nissans team voor de 24-uursrace op de Nürburgring en kenner van de Nordschleife, stuurde het 1,3 miljoen euro kostende prototype door 'de Groene Hel' – zoals de bijnaam van het oude circuit luidt. Hij reed op reguliere straatbanden. De 20,8 kilometer lange baan was echter doorlopend nat, waardoor echt agressief rijden niet mogelijk was. Toch was Eickholt flink onder de indruk van de rondetijd van 11 minuten en 58 seconden die hij met de X-TRAIL FCV (Fuel Cell Vehicle – brandstofcelauto) op de klok zette.

De vijfpersoons X-TRAIL FCV is een elektrisch aangedreven auto die geen schadelijke stoffen uitstoot. Hij rijdt zo goed als geluidloos en gebruikt voor de aandrijving elektriciteit die in de brandstofcel aan boord wordt opgewekt. Die elektriciteit ontstaat uit een elektrochemische reactie tussen waterstof – dat in een speciaal ontworpen hogedruktank is opgeslagen onder druk van 700 bar – en zuurstof. Het enige bijproduct is waterdamp.

Nissan X-Trail (2007 - 2014)

De elektriciteit wordt door een omvormer naar de krachtige motor voor in de auto geleid. De Nissan X-TRAIL FCV, die al sinds 2006 in de praktijk wordt getest in Japan en Californië, heeft een topsnelheid van 150 km/uur. Zijn actieradius is 500 kilometer. Het maximumvermogen bedraagt 90 kW (120 pk) en het maximumkoppel is 280 Nm.

De auto is uitgerust met de nieuwste technologie voor accu's: een door Nissan ontworpen, compacte lithium-ion-accu met dunne, gelamineerde cellen. De lithium-ion-accu wordt gebruikt bij het starten van de auto en geeft extra vermogen tijdens acceleraties. De kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen, wordt in de accu opgeslagen om later weer gebruikt te worden.

De ontwikkeling van de brandstofcelcomponenten verkeert nog in het beginstadium, maar Nissan werkt momenteel al aan verbetering van de duurzaamheid van de componenten. Bovendien zoekt het naar een doorbraak in de opslagmogelijkheden van waterstof en naar kostenreductie voor de toepassing van de technologie. Nissan hoopt in 2015 de eerste brandstofcelauto's in productie te nemen.