1 maart 2003
 

Chrysler Airflite

Studiemodel Chrysler Airflite in Geneve

1 maart 2003 | De 73e Salon International de l'Auto in Geneve markeert voor de Chrysler Group het werelddebuut van de Chrysler Airflite, een nieuw studiemodel met de styling van een coupe en de functionaliteit van een vijfdeurs hatchback.

"De Chrysler Airflite is een voorbeeld van functioneel toegepaste kunst", aldus Trevor Creed, Senior Vice President Design, Chrysler Group. "De auto is ontworpen voor functionaliteit in een even fraaie als opwindende verpakking die net zo elegant is als een willekeurige coupe." Voor het ontwerp van het exterieur van de Airflite werd designer Greg Howell onder meer geinspireerd door het Chrysler Building; een bouwwerk uit het Art Deco-tijdperk dat al decennia lang de skyline van New York domineert. Het resultaat is een combinatie tussen een coupe en een sedan - een hatchback met vijf portieren en vier zitplaatsen.

Chrysler Airflite

Hoewel de Airflite nog in de conceptfase verkeert, is de auto volgens Chrysler een voorbode van de flexibiliteit en veelzijdigheid die toekomstige achterwielaangedreven personenauto's van de Chrysler Group kenmerkt. De Airflite voegt daaraan een aantal unieke stylingeigenschappen toe, waaronder een nieuwe toepassing van de achterklep. De achterklep is een van de bepalende onderdelen van het voertuig, met ver naar voren geplaatste scharnieren om de toegang tot de bagageruimte te vergemakkelijken. Snijvlakken en overgangen tussen de verschillende delen van de carrosserie zijn zo vloeiend mogelijk gehouden. De achtersteven met eigenzinnig vormgegeven spatborden en de schuin aflopende daklijn zijn bepalend voor het aangezicht van de Airflite. Dankzij de A-stijl met zilverkleurig accent en de omlijsting van de voorruit sluit het dakgedeelte naadloos aan bij de welvende motorkap en voorspatborden. De zevenspaaks aluminium wielen refereren direct aan de Chrysler Crossfire.

Het meest opvallende element in het interieur is de nadrukkelijk aanwezige middenconsole die voor- en achterkant met elkaar verbindt. De console lijkt als dragend deel een bindende factor van de carrosserie te zijn. Het geborstelde aluminium van de middenconsole steekt af bij de houten afwerking van de vloer, die op zijn beurt is afgewerkt met beschermstrips die eveneens worden vervaardigd van geborsteld aluminium en zo de vloer beschermen. Het open karakter wordt verder doorgevoerd in de drijvende componenten; stoelen, armsteunen en instrumentenpaneel, waardoor de inzittenden beschikken over veel bewegingsvrijheid. De vier onafhankelijke stoelen zijn bevestigd aan de middenconsole, waardoor meer open ruimte onder de passagiersstoelen ontstaat. De aan de deurpanelen bevestigde armsteunen dragen bij aan de ruimtelijkheid.

Chrysler Airflite Chrysler Airflite
 
Websitewww.chrysler.nl
Deel via