20 juli 2008
 

Land Rover

Land Rover ontwikkelt diesel ERAD Hybride

20 juli 2008 | Land Rover ingenieurs voeren op dit moment een testprogramma uit met enkele Diesel ERAD-auto's. Deze technologie is gericht op het reduceren van CO2 en andere emissies, terwijl daarbij toch Land Rover's karakteristieke 'all-terrain'-prestaties blijven behouden. Deze technische testvoertuigen ('mules' genaamd) zijn gebaseerd op de Freelander 2, maar de toegepaste technologie is modulair en geschikt voor gebruik in zowel compacte als grote auto's. Daarmee is gebruik in verschillende Land Rover modellen en in combinatie met diverse motoren mogelijk.

Dit programma is één onderdeel van een serie op duurzaamheid gerichte technologieprogramma's, waaraan Land Rover op dit moment werkt. Deze zijn samengebracht onder de verzamelnaam e_TERRAIN TECHNOLOGIE.

Land Rover

Naast deze Diesel ERAD Hybrides ontwikkelt Land Rover een programma andere emissie-reducerende en brandstofbesparende technologieën, die vanaf nu tot in het komende decennium in productiemodellen zullen verschijnen. Deze technieken variëren van een stop-start functie tot andere hybride systemen en lichtgewicht autoconstructies.

Land Rover's Diesel ERAD Hybride is mede ontwikkeld met behulp van subsidies van de Energy Saving Trust van de Britse overheid, in het kader van het 'Low carbon research and development programme'. Het doel is om een 'parallel' hybride aandrijfsysteem te ontwikkelen dat te combineren is met vierwielaandrijving en 'all-terrain'-capaciteiten biedt. Als parallelle hybride kan de auto elektrisch rijden, op de dieselmotor of op een combinatie van die twee. Het systeem is ontworpen om de CO2-emissies sterk te reduceren: met meer dan 20% tijdens de NEDC-testcyclus (New European Driving Cycle) en met zo'n 30% tijdens normaal dagelijks gebruik binnen de bebouwde kom. Vooral onder deze 'urban' omstandigheden komen hybride technologieën maximaal tot hun recht.

Land Rover

Onder veel rijomstandigheden is de huidige generatie van benzine-elektrische hybrides nauwelijks efficiënter dan de beste moderne dieselmotoren zonder hybride technologie. Daarom is het Land Rover's ambitie om de voordelen van een volledig hybride-systeem te combineren met moderne, schone en efficiënte dieselmotoren, om zo een win-win situatie te bereiken. Om dit te helpen realiseren heeft Land Rover zijn eigen, unieke Electric Rear Axle Drive systeem (ERAD – elektrische achterasaandrijving) ontwikkeld, dat zelfs de potentie heeft om de 'all-terrain'-capaciteiten van de auto te verbeteren.

Een extreem belangrijk aspect is dat ERAD een Land Rover in staat stelt om alleen elektrisch te rijden; een kenmerk dat vooral effectief is voor het reduceren van emissies bij gebruik van de auto in de stad of binnen de bebouwde kom – de zogenoemde 'urban condities'. Hoewel hij is gemonteerd aan de achteras, drijft ERAD via de cardanas ook de voorwielen aan. Daarmee biedt ERAD de mogelijkheid van echte vierwielaandrijving.

Land Rover

De tweede belangrijke technologie van de Diesel ERAD Hybride prototypes is de Crankshaft Integrated Starter Generator (CISG – krukasgekoppelde startmotor en dynamo), die in de technologie-prototypes samenwerkt met de viercilinder turbodieselmotor van de Freelander 2. De CISG is een krachtige elektromotor die is geïntegreerd in de speciale transmissie met dubbele koppeling en die zowel werkt als hulpmotor voor extra aandrijfkoppel als voor het starten van de dieselmotor.

De combinatie van dieselmotor, CISG en ERAD vormt de hybride aandrijving, die onder alle rijomstandigheden de geschiktste aandrijfvorm biedt: diesel, elektrisch of gecombineerd. Dit wordt allemaal gestuurd door Power Control Units. Daarnaast kunnen zowel ERAD als CISG worden gebruikt om energie op te wekken tijdens het remmen. Bij dit zogenoemd 'regeneratief remmen' wordt de (rem)energie teruggewonnen om het accupack van de auto op te laden. Deze energie zou anders verloren gaan als stralingswarmte van de remmen.

Land Rover Land Rover Land Rover Land Rover
 
Websitewww.landrover.nl
Deel via