28 juli 2008
Porsche 911 (2005 - 2012)

Porsche 911 (2005 - 2012)

Porsche komt dit najaar met nieuwe 911 Targa

28 juli 2008 | Met de introductie van de nieuwe 911 Targa completeert Porsche de snelste modelwisseling van de 911-modellenserie ooit. Twee nieuwe krachtbronnen met directe brandstofinjectie verbeteren de prestaties en beperken het brandstofverbruik van het nieuwe model. De snelschakelende Porsche-Doppelkupplung (PDK) vervangt de optionele Tiptronic S-transmissie, en het elektronisch gestuurde Porsche Traction Management (PTM) neemt de plaats in van de vierwielaandrijving van de vorige generatie.

De nieuwste modelvariant van de nieuwe generatie 911 wordt, net als voorheen, uitgebracht in twee versies: de 911 Targa 4 en de 911 Targa 4S. De 911 Targa 4 is uitgerust met een zescilinder 3,6-liter boxermotor met een maximumvermogen van 345 pk (254 kW) en kent een topsnelheid van 284 km/uur. De krachtbron van de 911 Targa 4S heeft een inhoud van 3,8 liter en een maximumvermogen van 385 pk (283 kW). De topsnelheid is 297 km/uur.

Porsche 911 (2005 - 2012)

De eyecatcher van het exterieur is, net als bij de vorige modellen, de opvallende 1,54 m² grote, glazen dakmodule, bestaande uit een schuifdak en een achterklep. Als het dak geheel geopend wordt, schuift het schuifdak binnen zeven seconden achter de achterklep. Hierdoor ontstaat een opening van 0,45 m² boven het passagierscompartiment. Het schuifdak is standaard voorzien van een nieuwe blindering, die meer privacy biedt dan die van het vorige model doordat het in gesloten positie het volledige oppervlak van het schuifdak afdekt. Het glazen schuifdak en de achterklep zijn gemaakt van een speciaal getint glas dat de inzittenden zelfs bij felle zon beschermt tegen UV-stralen en overmatige warmte.

Met de nieuwe 911 Carrera introduceerde Porsche voor het eerst directe brandstofinspuiting in de reeks sportauto's van het merk. De voordelen hiervan zijn, afhankelijk van de versie en de uitvoering, een toename van het vermogen met maximaal 8,5 procent, een reductie van het brandstofverbruik met 11,2 procent en een met 13,6 procent verminderde CO2-emissie.

Porsche 911 (2005 - 2012)

Met de nieuwe dubbele Porsche-Doppelkupplung (PDK), een versnellingsbak met dubbele koppeling en met zeven versnellingen, biedt Porsche een alternatief voor de handgeschakelde zesversnellingsbak. PDK vervangt de Tiptronic S-transmissie en blinkt uit door de korte schakeltijden. Bovendien zorgt PDK voor een lager gemiddeld brandstofverbruik.

Nu accelereert de 911 Targa 4 met de handgeschakelde zesversnellingsbak van 0 naar 100 km/uur in 5,2 seconden. De krachtigere S-versie doet hier met dezelfde versnellingsbak 4,9 seconden over. De optionele PDK-transmissie schakelt nog sneller: de 3,6-liter Targa 4 met PDK accelereert van 0 naar 100 km/uur in exact 5,0 seconden; de Targa 4S doet dat in 4,7 seconden.

Porsche 911 (2005 - 2012)

Een andere technische noviteit is de nieuwe vierwielaandrijving. In de nieuwe 911 Targa vervangt het elektronisch gestuurde Porsche Traction Management (PTM) de vierwielaandrijving met visco-lamellenkoppeling. Dit systeem combineert het typerende karakter van een Porsche (dankzij de achterin geplaatste motor en achterwielaandrijving van het basisconcept) met meer stabiliteit, grip en wendbaarheid. Om er voor te zorgen dat de auto altijd de beste prestaties levert, zorgt PTM er met de elektronisch gestuurde versnellingsbak met dubbele koppeling voor dat altijd de juiste hoeveelheid motorkracht en tractie worden overgebracht op de voorwielen. De rijeigenschappen zijn, net als bij alle nieuwe 911 Carrera 4-modellen, verbeterd door het standaard gemonteerde mechanische sperdifferentieel op de achteras.

Vanaf 25 oktober 2008 zijn de vierwielaangedreven 911 Targa-modellen bij de Porsche-dealers verkrijgbaar. De prijzen beginnen bij 136.000 euro voor de Targa 4 en 152.000 euro voor de Targa 4S.