23 juli 2008
Hyundai i10 (2008 - 2013)

Hyundai i10 (2008 - 2013)

Nieuwe motor voor Hyundai i10

23 juli 2008 | Hyundai heeft een nieuwe, efficiënte motor ontwikkeld voor de Hyundai i10: de 1,25-liter Kappa-motor. Voorzien van deze krachtbron verbruikt de Hyundai i10 nu 5,0 l/100 km (gecombineerd verbruik volgens EEC- norm 80/1268).

De Hyundai i10 met vier cilinder Kappa-motor levert betere prestaties, maar is net zo zuinig als de huidige 1.1i Epsilonmotor. Ook de CO2-uitstoot van 119 g/km is gelijk gebleven, wat door de overheid gewaardeerd wordt met een B brandstoflabel. Hyundai zal de Kappa-motor die vanaf september in de Hyundai i10 leverbaar wordt, ook in de Hyundai i20 leveren. De nieuwe Hyundai i20 wordt in oktober dit jaar onthuld op de Autosalon van Parijs.

De ontwikkeling van de Kappa-motor nam 48 maanden in beslag en vergde een investering van 421 miljoen dollar. Het Kappa-project gebruikt alle technische kennis van zaken van Hyundai om meer energie uit iedere druppel brandstof te halen.

Hyundai i10 (2008 - 2013)

De Kappa-motor produceert 78 pk bij 6.000 t.p.m. – een competitieve waarde in het A-segment. Het maximumkoppel bedraagt 118 Nm bij 4.000 t.p.m. Ter vergelijking: de huidige 1.1i Epsilon motor levert 66 pk bij 5.500 t.p.m. en heeft een koppel van 98Nm bij 2.800 t.p.m.

Het lage verbruik van de Kappa-motor is mogelijk dankzij innovaties op het gebied van gewichtsbesparing en wrijvingsvermindering. Het motorblok is bijvoorbeeld gemaakt van onder hoge druk gegoten aluminium, wat resulteert in een gewicht van 82,4 kg terwijl de stalen cilinderbussen zorgen voor lange levensduur en geringe wrijving. Verder zorgen zaken als een stijve maar lichte constructie van het motorblok, de lichtgewicht zuigers voorzien van frictieverlagende coating en een fractioneel naast de hartlijn van de motor geplaatste krukas voor een lager brandstofverbruik en minder geluid en trillingen.