22 juli 2008
Ford Fiesta

Ford Fiesta

Ford Fiesta ECOnetic debuteert in Londen

22 juli 2008 | De zuinigste auto van Ford ooit: de nieuwe Fiesta ECOnetic, maakt zijn werelddebuut op de British International Motor Show in Londen. Aangedreven door een speciaal afgestelde variant van de 90 pk 1.6-liter Duratorq TDCi, gecombineerd met een gecoate Diesel Particulate Filter, kan Fords meest efficiënte Fiesta met 3,7 liter brandstof 100 kilometer rijden, op de EC Combined Cycle. Dit gunstige brandstofverbruik wordt gecombineerd met een lage CO2 -uitstoot van 98 gram per kilometer.

Vergeleken met de vorige generatie Fiesta 1.6 liter TDCi, verbruikt de Fiesta ECOnetic gemiddeld 160 liter minder brandstof per 20.000 km, waardoor er in het dagelijks gebruik echt bezuinigd kan worden in een tijd waarin brandstof besparen gelijkstaat aan geld besparen.

Ford Fiesta

De Fiesta ECOnetic heeft buiten de stad 3,2 liter nodig om 100 kilometer te kunnen rijden. De Fiesta ECOnetic accelereert van 0 naar 100 km/u in 12,3 seconden en de maximumsnelheid is 178 km/h. Dit komt doordat er bij de Fiesta dezelfde aandacht aan details is besteed als bij eerdere ECOnetic modellen, met verbeterde aerodynamica, banden met een lage rolweerstand en verbeterde smering om een zo laag mogelijke CO2-uitstoot en het zuinige brandstofverbruik te kunnen bereiken. Een verlaagd onderstel en aerodynamische details zoals gladde wieldeksels, verbeteren de al gunstige luchtweerstandscoëffciënt (Cd) van 0,33 nog verder.

Ook de banden met een lage rolweerstand, een langere eindoverbrenging van de transmissie en speciale smeringen brengen de auto tot efficiënte prestaties, vooral bij het rijden op de snelweg. Samen met energiepartner BP heeft Ford voor de ECOnetic-modellen een transmissie met lage viscositeit en motorolieën met een lage frictie ontwikkeld.

Ford Fiesta

Niet alleen de ECOnetic variant van de nieuwe Fiesta profiteert van de duurzaamheidsinspanningen van Ford Europa – alle nieuwe Fiesta's beschikken over EPAS (Electric Power Assist Steering), waardoor ze veel minder brandstof en motorvermogen gebruiken dan een standaard hydraulisch stuurbekrachtigingssysteem, zonder aan rijdynamiek of stuurfeedback te hoeven inleveren.

Bovendien heeft extensief gebruik van extra sterke stalen en een nadruk op gewichtsbesparing het gewicht van de nieuwe Fiesta ten opzichte van het vorige model met 40 kg verlaagd, en dat terwijl de veiligheidsvoorzieningen en geluidsisolatie verbeterd zijn.

Ford Fiesta

Duurzaamheid heeft niet alleen de ontwikkeling van de nieuwe Fiesta beïnvloed, maar ook de fabriek waarin hij geproduceerd wordt. Het Britse Ford Dagenham Diesel Centre produceert Duratorq TDCi-motoren voor de nieuwe Fiesta en haalt al zijn electriciteit uit duurzame bronnen. Er wordt daar gebruikgemaakt van twee windturbines en er zijn plannen voor een derde. Ford gebruikt ook duurzame electriciteit om de volledige electriciteitsbehoefte van zijn productie- en constructiefaciliteiten in Keulen te dekken. Met dit initiatief reduceert het bedrijf de CO2-uitstoot jaarlijks met 190.000 ton.

De nieuwe Fiesta ECOnetic zal in het voorjaar van 2009 in Nederland op de markt komen.