23 februari 2003
 

Peugeot Hoggar

Peugeot toont Hoggar conceptcar

23 februari 2003 | Extreem en bijna onecht; zo oogt de imposante 2-zits buggy van Peugeot met de naam Hoggar. Dat kan op een verantwoorde manier realiteit worden want de auto is voorzien van de nieuwste dieseltechniek en een aantal originele constructies zoals twee aandrijfunits en een aangepast veersysteem. Gebaande paden kunnen volgens Peugeot nu echt verlaten worden.

Met de wielen op de uiterste hoeken en een compacte opbouw toon de Hoggar kort en bondig. De lijn van het voorscherm loopt omhoog over de voorwielen, daalt dan naar achteren en loopt bij de achterwielen weer sterk omhoog tot over de achterwielen. Dat geeft de auto een elegante en dynamische uitstraling met een kracht en stevigheid als van een roofdier dat klaar is voor de aanval. De voorkant lijkt op die van de RC Schoppen en RC Ruiten met een motorkap die doorloopt tot in de grille met het trotse embleem van het merk. De achterkant van die kap strekt zich uit tot in het interieur via twee ronde vormen die de voorruit lijken te doorkruisen en eindigen in twee instrumentenpanelen. Het interieur is aangekleed met materialen zoals leer en metaal. Alles wat in direct contact staat met het lichaam van de inzittenden, zoals de stoelen, is bekleed met schuim en overtrokken met leer.

De Hoggar is een extreme sportauto met twee zitplaatsen en twee dwarsgeplaatste aandrijfunits, één voorin en één achterin, die samen de vier wielen aandrijven. De auto heeft een zelfdragende kooiconstructie van carbon en honingraatpanelen die versterkt zijn met twee roestvrijstalen, 76 mm dikke, dakbogen. Deze buizen dienen tevens als luchtinlaatkanalen. Elke aandrijfunit bestaat uit een 4-cilinder HDi-motor met twee bovenliggende nokkenassen, 16 kleppen en een cilinderinhoud van 2.168 cm3. Elke motor heeft een maximaal vermogen van 133 kW. Samen zijn ze dus goed voor 266 kW, zo'n 360 pk, en een maximaal koppel van ... 800 Nm. Elke aandrijfunit heeft z'n eigen elektronica. Een centrale computer verdeelt de signalen van het gaspedaal en van het schakelmechanisme. Deze computer zorgt voor een goede samenwerking tussen de beide aandrijfunits en beschikt over noodprogramma's (om bijvoorbeeld op één motor verder te kunnen). De HDi-motoren en twee brandstoftanks van elk 80 liter zorgen voor een enorme actieradius. De twee ML 6C-versnellingsbakken worden door elektrisch bediende, hydraulische servo's aangestuurd. Het schakelen gebeurt sequentieel met behulp van flippers achter het stuurwiel of de centraal geplaatste selectiehendel. Volledig automatisch schakelen behoort ook tot de mogelijkheden.

Peugeot Hoggar

Bovenop de centrale console is een verticaal touch-screen gemonteerd. Met behulp van een pen kan tussen de verschillende schermen worden gebladerd. Het hoofdscherm toont de belangrijkste gegevens zoals de snelheid (informatie verstrekt door het GPS), de kilometerstand, de bestemming, het kompas en de hellingshoekmeters. Om de waypoints voor het GPS in te voeren, toont het scherm een kaart. Een ander scherm toont het beeld van de ingebouwde camera, tegelijk met de hellingshoekmeters, die hulp bieden bij moeilijke manoeuvres. Er is een scherm voor de geluidsinstallatie die gebruikt maakt van MP3-bestanden. Ten slotte is er een scherm waarop de informatie over de beide aandrijfunits wordt getoond. Waarschuwingen worden altijd met voorrang weergegeven.

De Hoggar is een open auto, de cockpit heeft geen dak. De portieren zijn meer klapdeurtjes in het verlengde van de voorschermen maar bieden wel een onbelemmerd uitzicht naar beneden. Voor de verlichting wordt rijkelijk gebruik gemaakt van LED-techniek. De koplampunits bevatten elk drie plexiglazen, oranjekleurige strips waarachter LED's zitten om de richting aan te geven. Het dim- en grootlicht bestaat uit LED's die afhankelijk van de stuur- en hellingshoeken worden ingeschakeld. De parkeerlichten zijn iets blauw gekleurd. Naast de gewone buitenspiegels is er voorop een camera gemonteerd die helpt bij het ontwijken van obstakels. Afstandssensoren completeren het hulpsysteem.

Peugeot Hoggar
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via