21 februari 2003
 

Alfa Romeo

Nieuwe 156 Coupe, GTV en Spider bij Alfa

21 februari 2003 | Alfa Romeo presenteert dit jaar op de Geneva International Motor Show drie wereldpremieres en vele wijzigingen voor het huidige modellenprogramma. Lanca toont in Geneve ook productiemodellen, race-autos, concept cars en modellen met de sportief georienteerde TI (Turismo Internazionale) uitrusting.
Alfa Romeo

Op de Autosalon van Geneve viert de Alfa GT Coupe zijn premiere. Deze coupe op basis van de Alfa 156 komt tegen het einde van dit jaar op de markt. Het model, waarvan het design uit het Centro Stile van Bertone komt, valt op door zijn originele stijl. Met een lengte van 4,48 m, een breedte van 1,76 m en een hoogte van 1,39 m en een wielbasis van 2.596 mm wordt de alfa GT Coupe gekenmerkt door zijn agressieve en compacte uitstraling. Het ontwerp bevat enkele stijlkenmerken die hem tot een zeer herkenbare auto maken. De grille is bijvoorbeeld een centraal element, dat de oorsprong van de hele auto lijkt te zijn. De GT Coupe is leverbaar met drie motoren. Het zijn de 1.8 Twin Spark met 140 pk, de 2.0 JTS direct ingespoten benzinemotor met 165 pk en de 1.9 Multijet 16v met 140 pk. Als neusje van de zalm wordt een GTA versie met de 3.2 V6 24v met 250 pk aangeboden.

Alfa Romeo

In Geneve beleven de nieuwe Alfa Spider en Alfa GTV hun wereldpremiere. Beide modellen hebben uiterlijke wijzigingen ondergaan, kregen nieuwe motoren en een aangepast uitrustingsniveau. Het Centro Stile van Pininfarina heeft de neus, waarop de facelift van beide modellen zich met name richtte, in overeenstemming gebracht met de actuele stijlkenmerken van het merk Alfa Romeo. De grille volgt nu, net als bij de jongere modellen, aan de bovenzijde de lijnen van de motorkap en buigt vervolgens steil naar beneden richting bumper, daarbij taps toelopend. Het familiegezicht is daardoor duidelijk herkenbaar. In het midden van het bovenste gedeelte van de grille bevindt zich het embleem, in een terugwijkende, verchroomde houder die de kracht en uitstraling van het beeldmerk onderstreept. De horizontale, verchroomde spijlen dekken de zwartgelakte radiateur af. Onder de bumper bevinden zich twee luchtinlaten, geflankeerd door de mistlampen. De motorkap wordt gekenmerkt door het traditionele V-profiel. Onder de welving in de motorkap bevindt zich de krachtige, soepele motor. Gebleven zijn ook het wigvormige profiel, benadrukt door de korte, krachtige achterzijde die de auto een agressieve uitstraling verleent, de sterk achteroverhellende voorruit en het opvallende profiel in de flanken. De achterzijdes van GTV en Spider blijven opvallend verschillend. Het interieur werd zowel qua uiterlijk als ergonomie verbeterd. Op de middenconsole bevindt zich de bediening van de ASR (antislip regeling), de radio en het satellietnavigatiesysteem. De verlichting van de klokken en bedieningselementen is voortaan rood en de bekleding van het hele interieur is nieuw. Er zijn twee motoren beschikbaar die reeds van zich hebben doen spreken in andere Alfa-modellen: de 2.0 JTS direct ingespoten benzinemotor met 165 pk en de 3.2 V6 24v met 240 pk. De V6 brengt de Alfa GTV tot maximaal 255 km/h, waarmee het de snelste Alfa Romeo in productie is. Gebleven is de 2.0 Twin Spark motor met 150 pk.

Alfa Romeo Alfa Romeo
 
Websitewww.alfaromeo.nl
Deel via