11 juli 2008
Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Mercedes-Benz SL nu ook als 65 AMG Black Series

11 juli 2008 | De nieuwe Mercedes-Benz SL is er nu ook als "65 AMG Black Series". De auto is ontwikkeld vanuit de autosport en wordt aangedreven door een zesliter AMG-V12-biturbomotor, die goed is voor een vermogen van 493 kW/670 pk en een koppel van 1.000 Nm. Met deze tweezits coupé, ontwikkeld in de AMG Performance Studio, wordt de Black Series-reeks van AMG, het performance-merk van Mercedes-Benz, voortgezet.

De brede wielkasten, de uitklapbare achterspoiler en de achterpartij met diffusors vormen een verwijzing naar de autosport, waarin het model zijn oorsprong vindt. Grote koelopeningen aan de voorkant en in de motorkap verraden het enorme vermogen van de twaalfcilinder AMG-motor. Uit zijn cilinderinhoud van 5.980 cc haalt de V12-motor een vermogen van 493 kW/670 pk bij 5400 omw./min. Het maximum koppel is elektronisch begrensd tot 1.000 Nm tussen de 2.200 en 4.200 omw./min. Zonder begrenzer zou de motor, die volgens het "one man-one engine"-principe van AMG met de hand wordt gemaakt, op een maximum koppel van 1.200 Nm komen. Met deze prestaties is de SL 65 AMG Black Series het krachtigste AMG-model tot nu toe.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

De motor in de SL 65 AMG Black Series wijkt af van de motor uit de reguliere SL 65 AMG door nieuw ontwikkelde turbocompressors, die zorgen voor een betere doorstroming van de lucht en daardoor meer vermogen bij alle toerentallen. De nieuw ontworpen einddempers voor het uitlaatsysteem zorgen voor minder tegendruk van de uitlaatgassen en dragen ook bij tot meer vermogen. Ook zorgen deze dempers voor het typische AMG-twaalfcilindergeluid. De laadluchtkoeler, nu 30 procent krachtiger, en het verbeterde koelsysteem, zorgen er niet alleen voor dat het vermogen ook bij een extreem dynamische rijstijl beschikbaar blijft, maar ook bij hoge buitentemperaturen.

Met staande start heeft de SL 65 AMG Black Series voor de sprint van 0-100 km/u slechts 3,9 seconden nodig. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 320 km/u. Het model is 250 kg lichter dan de reguliere SL 65 AMG. Dit komt ondermeer door sterke, maar lichte koolstofvezel-composietmaterialen toe te passen voor de 14 cm bredere voorspatborden, de voorbumper en -spoiler met de zichtbare splitter, de motorkap en de achterklep.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Ook het dak is van koolstofvezel gemaakt en is uitgevoerd met een ingebouwde rolbeugel. Doordat het bekende SL-variodak bij de SL 65 AMG Black Series is weggelaten, verloopt de daklijn nu veel vlakker. De achterspoiler van koolstofvezel klapt automatisch uit bij snelheden boven de 120 km/u, waardoor de opwaartse kracht op de achteras bij hoge snelheden wordt verminderd.

Speciaal met het oog op de prestaties van de SL 65 AMG Black Series is de auto voorzien van een vijftraps AMG Speedshift Plus automatische transmissie, die de kracht op de achterwielen overbrengt. Er kan worden gekozen uit een viertal verschillende standen, 'C', 'S', 'M1' en 'M2'. In de laatstgenoemde stand wordt er 25 procent sneller geschakeld dan in de 'M1'-stand.

Mercedes-Benz SL (2001 - 2012)

Nappaleder, Alcantara en koolstofvezel domineren in het interieur. Het AMG-instrumentenpaneel is geheel nieuw ontworpen, evenals de zwart gekleurde snelheidsmeter met een schaal die loopt tot 360 km/u en de witte toerenteller, waarop vier ingebouwde LED's aangeven wanneer het beste moment is om te schakelen.

In november van dit jaar zullen de eerste auto's aan klanten worden afgeleverd, er zullen zeven exemplaren voor de Nederlandse markt bestemd zijn. De prijzen worden later bekendgemaakt.