21 februari 2003
Opel Speedster

Opel Speedster

Opel Speedster nu ook met turbomotor

21 februari 2003 | Voor bestuurders die uit zijn op optimaal rijplezier en veel vermogen onder hun rechtervoet wensen, biedt Opel nu de nieuwe Speedster Turbo. Met een 147 kW/200 pk sterke 2.0-liter ECOTEC turbomotor levert de Turbo een maximaal koppel van 250 Nm bij 1950 tpm. Met dit surplus aan vermogen presteert de lichtgewicht roadster met middenmotor als een supersportwagen. De Opel Speedster Turbo sprint van 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 243 km/u.

Verschillende technische modificaties waren benodigd om de 2.0 turbo ECOTEC motor geschikt te maken voor gebruik in de Speedster. Ten eerste moest de luchttoevoer naar de turbomotor geleid worden de motor die zich bevindt tussen passagierscompartiment en achteras. Opel's ingenieurs ontwikkelden een speciale interkoeler voor de turbomotor, die lucht krijgt toegevoerd via twee luchtinlaten aan de zijkant van de auto, vlak achter de deuren. Aan de voorkant is een grotere grille te vinden, waardoor de luchttoevoer naar de radiotor verhoogd wordt. Daarnaast is de warmteafvoer van de motor verbeterd door vergrote openingen in de afdekking van de motorruimte. Verder heeft Opel veel aandacht besteed aan de akoestiek van de auto. De technici hebben een uitlaatsysteem met dubbele pijp ontwikkeld waarmee de lage frequenties worden versterkt.

Opel Speedster

De Opel Speedster Turbo is volledig ontworpen voor het pure sportieve rijden. De filosofie minder is meer is consequent toegepast, waardoor alle componenten die niet direct gerelateerd zijn aan het rijden of de veiligheid geelimineerd zijn. Het belangrijkste ladingdragende element en daarmee tevens de belangrijkste bijdrage leverend tot het lage gewicht van 930 kg (zonder bestuurder) van de auto is het lichte en stabiele chassis (monocoque), gemaakt van aan elkaar gelijmde aluminium vormen. Deze totale structuur weegt slechts 74 kilo en ondersteunt de lichtgewicht carrosserie-onderdelen van glasvezel. Het vermogen van het chassis om zijn eigen vorm te behouden, verzekert in combinatie met de in de Formule 1 ontwikkelde en uit meerdere materialen samengestelde veiligheidskooi, beide inzittenden van een hoge passieve veiligheid. Andere essentiele veiligheidssystemen waaronder een bestuurdersairbag , automatische heup- en schoudergordels met pyrotechnische spanners, ABS en rembekrachtiging zorgen voor extra bescherming voor de inzittenden.

Een (korte) lijst met optionele extra's is beschikbaar voor diegenen die wat meer persoonlijke luxe aan hun Speedster Turbo willen toevoegen. Drie verschillende stereo radios met CD-speler, MP3 functie en integraal navigatiesysteem zijn leverbaar; de twee radio's zijn inclusief twee extra luidsprekers voorin. Ook leverbaar zijn onder andere centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een op twee niveaus instelbare voetensteun voor de passagier, roestvrijstalen raamstijlbekleding met Turbo-inscriptie, geperforeerde remschijven en het Touring pakket, dat bestaat uit zwarte matten met geluidsdempende matten eronder. Voor Speedster Turbo eigenaren die van plan zijn om het hele jaar door in hun open tweezitter rond te rijden, is een lichtgewicht hardtop leverbaar. Nieuwe lakkleuren die passen bij het de zwarte, blauwe, rode of groene stoffen bekleding van de soft-top zijn ook leverbaar. De prijs van de Speedster Turbo is vastgesteld op € 46.895,-