19 februari 2003
Opel Astra GTC (2005 - 2011)

Opel Astra GTC (2005 - 2011)

opel toont gtc studiemodel in geneve

19 februari 2003 | Opel toont de toekomstige design richting met het debuut van het GTC Geneve studiemodel -GTC staat voor Gran Turismo Compact- op de 73ste autotentoonstelling van Geneve (6 maart tot 16 maart 2003). Heldere oppervlakken, brede wielkasten en subtiele details zijn de kernelementen van Opel's nieuwe designtaal.

Opels voorzitter en algemeen directeur, Carl Peter Forster, zegt dat enkele van deze designkenmerken reeds te zien waren in studiemodellen als de Snowtrekker en in productiemodellen als de Speedster en de Vectra. Voor het creeren van de GTC Geneve, hadden de Opel ontwerpers meer vrijheid om te experimenteren dan te doen gebruikelijk bij het ontwikkelen van een productieauto. De auto heeft een getint, transparant dak dat uitstrekt van de voor- tot de achterruit, en de ontwerpers hebben de proporties naar extremen getrokken (lengte/breedte/hoogte: 4,349/1,773/1,352 meter). "Er is op dit moment veel gaande op het gebied van autodesign, van zeer traditionele tot bijna excentrieke vormen", zegt Smith. "Met de GTC Geneve wilden we een duidelijk sportief statement maken".

Opel Astra GTC (2005 - 2011)

De pijlvormige voor- en achterkant van de GTC Geneve zijn goede voorbeelden van de dynamische vorm. "De taps toelopende neus begint vlak voor de wielkasten waardoor de korte overhang extra geaccentueerd wordt", legt Friedhelm Engler, chef design van Opels compacte auto's studio uit. De GTC Geneves grote, koplampen en achterlichten lijken op "gepolijste, geslepen juwelen", aldus Engler. Hij benadrukt dat de ontwerpers dit thema niet alleen beperkt hebben gelaten tot alleen de koplampen en achterlichten; ook de behuizing, die aansluit bij de rondingen van de koets. De voorkeur van de ontwerpers voor details is ook terug te vinden in de individuele lampen van de achterlichten. De cilindervormige lichtstrook lijkt uit één stuk materiaal gemaakt. Deze vorm is vervolgens ook terug te vinden bij het derde remlicht.

Het interieur van de GTC bevat Cashmere en bruin lederen interieurbekleding. De cockpit is simpel gehouden, zonder elektronische gadgets. Houtskoolkleurige vlakken trekken de aandacht in het interieur. "Deze speciale accenten vormen een doelbewuste breuk met het cliche dat alleen aluminium sportiviteit oproept", voegt Engler toe.