20 juni 2008
 

Mercedes-Benz

20% minder kop-staartbotsingen dankzij Distronic Plus

20 juni 2008 | De Mercedes-Benz assistentiesystemen Distronic Plus en Brake Assist Plus dragen effectief bij aan het vermijden van ongevallen. Dat is gebleken uit een door Mercedes-Benz uitgevoerde analyse op basis van representatieve gegevens uit ongevalonderzoeken. Alleen al in Duitsland kon vanwege deze technologie gemiddeld een vijfde van alle kop-staartbotsingen worden voorkomen. Op snelwegen kon het aantal van dergelijke ongevallen zelfs met 36 procent worden verminderd. De Mercedes-Benz systemen waarschuwen automobilisten bij een te geringe afstand tot de voorligger en helpen bij het maken van een noodstop.

De beoordeling van Distronic Plus en Brake Assist Plus is gebaseerd op de reconstructie van meer dan 800 kop-staartbotsingen. Daarbij stond de vraag centraal hoeveel van dergelijke botsingen vermeden hadden kunnen worden, als alle auto's waren voorzien van de Mercedes-Benz technologie. De resultaten bewijzen het nut van de systemen voor de veiligheid: door Distronic Plus en de Brake Assist Plus kan gemiddeld meer dan 20 procent van alle kop-staartbotsingen worden voorkomen. Bij nog eens 25 procent van de aanrijdingen zorgen de systemen ervoor dat de schade duidelijk wordt verminderd.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz levert de assistentiesystemen met radartechnologie sinds 2005 in de S-Klasse en sinds 2006 in de luxe coupé CL. Sinds 2005 zijn er al zo'n 45.000 personenauto's met deze systemen geleverd.

Ook op andere manieren werken de technici van Mercedes-Benz aan verbetering van de verkeersveiligheid. Zo bevindt zich momenteel Mercedes-Benz Attention Assist, dat automobilisten tijdig voor oververmoeidheid en het gevaar van inslapen waarschuwt, in de laatste testfase. Met behulp van verschillende sensoren analyseert het systeem het rijgedrag en stelt het vast wanneer deze persoonlijke rijstijl als gevolg van vermoeidheid anders wordt. Wanneer dit het geval is, wordt de bestuurder via een geluidssignaal en een aanduiding op het combi-instrument opgeroepen om een pauze in te lassen. Als alle tests zijn afgesloten, zal het systeem vanaf 2009 door Mercedes-Benz in serieproductie worden toegepast.

Mercedes-Benz Mercedes-Benz
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via