3 juni 2008
Mitsubishi Lancer Evo

Mitsubishi Lancer Evo

Nieuwe Lancer Evolution leverbaar vanaf 59.990 euro

3 juni 2008 | Mitsubishi heeft de prijs van de nieuwe Lancer Evolution bekend gemaakt. De handgeschakelde GSR kost 59.990 euro, terwijl de GSR met Twin Clutch Sport Shift Transmission (TC-SST) precies tweeduizend euro duurder is: 61.990 euro. De non-plus-ultra uitvoering van de Evolution (met de toevoeging MR), staat voor 68.190 euro in de prijslijst, maar is dan ook ondermeer standaard voorzien van de dubbelkoppeling-transmissie. Deze MR-uitvoering is verder voorzien van Brembo compound-remschijven (gewichtsbesparing 1,3 kg per wiel), gesmede BBS wielen met speciale high performance banden van Dunlop (met extra stijve wangen en relatief zacht rubber voor meer grip), enkelpijps Bilstein-dempers in combinatie met Eibach veren.

De Lancer Evolution wordt aangedreven door de nieuwe 4B11 DOHC MIVEC-krachtbron die niet alleen 12 kilogram lichter is dan de 4G63-motor, maar ook meer draaimoment bij lagere toerentallen levert. Het maximum koppel bedraagt nu 366 Nm bij 3500 toeren per minuut. Ook het topvermogen nam toe tot 295 pk bij 6500 toeren per minuut. Daarmee accelereert de Lancer Evolution in 5,4 seconden van 0-100 km/h en wordt een topsnelheid van 242 km/h bereikt.

Mitsubishi Lancer Evo

Er is een elektronisch stabilisatiesysteem (Active Stability Control) voor handen, dat in fasen uitschakelbaar is, maar dat dankzij het actieve centrale differentieel (ACD) en de giermoment-regeling (Active Yaw Control) hoogst zelden hoeft in te grijpen. Het centrale differentieel kent basisinstellingen voor asfalt, gravel en sneeuw (naarmate het gladder is, gaat er meer koppel naar de vooras).

Het variëren van het draaimoment op het linker- en rechterachterwiel door middel van Active Yaw Control helpt de auto bij het draaien om het yaw punt. Blijkt het maximale verschil in draaimoment (70/30) op de achterwielen niet genoeg om onder- of overstuur te corrigeren, dan wordt er links of rechtsvoor nog enigszins bijgeremd. Alle systemen werken met elkaar samen.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!