29 mei 2008
 

Heliview

Groen rijden steeds belangrijker in zakelijke automarkt

29 mei 2008 | 'Groen rijden' is een trend die zich ook in 2008 sterk voortzet. Zowel de werknemer als de werkgever ziet steeds meer het belang van een groen wagenpark. Dat blijkt uit de resultaten van het vervolgonderzoek die Heliview vandaag presenteert op het zesde Fleet Management Congres in Nijkerk. Het onderzoek onder 300 wagenparkbeheerders naar hun inkoopbeleid werd voor de tweede keer uitgevoerd in opdracht van BMW Group Nederland.

Vergeleken met september 2007 stijgt het aandeel bedrijven met een beleid gericht op groene labels, terwijl de weerstand van berijders tegen groen rijden daalt. Ook is de aanwezige kennis van de ondervraagde managers sterk verbeterd.

Heliview

Bijna de helft van alle bedrijven stelt een groen wagenpark verplicht. Steeds meer bedrijven met een wagenpark betrekken groen rijden in hun beleid 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' (MVO). Bedrijven zien bovendien steeds meer redenen om hun wagenparken te vergroenen. Naast het milieuaspect spelen de kosten vaak mee. Bedrijven en berijders kunnen mede door overheidssubsidies grote bedragen besparen door over te stappen op zuinige auto's.

De invoering van de fijnstoftax en de korting op de BPM die zuinige auto's krijgen, spelen mee. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven goed op de hoogte zijn van deze nieuwe maatregelen en dit bovendien steeds vaker inpassen in hun beleid. Vooral bij grote bedrijven wordt de regelgeving aangescherpt door bijvoorbeeld een groen energielabel te stimuleren of zelfs verplicht te stellen. Maar liefst 45% van de bedrijven met een wagenpark van meer dan 250 auto's stelt een groen label verplicht. Ook zijn, vooral door de gunstige bijtelling, de hybride auto's aan een opmars bezig. Heliview verwacht dat in de nabije toekomst ook de kleinere bedrijven hun wagenpark steeds verder zullen vergroenen.

Heliview

Onder de ondervraagde managers zijn Toyota en BMW de meest bekende automerken met groene labels in het gamma. Toyota blijft het groene icoon met de Prius. BMW is mede door de invoering van het brandstofbesparende EfficientDynamics pakket en het feit dat daarmee 75% van al hun verkochte auto's over een groen label beschikt, gestegen naar de tweede plaats als het om bekendheid van groene labels gaat. Honda en Volkswagen bezetten in deze ranglijst respectievelijk de derde en vierde plaats.

Heliview Heliview
 
Websitewww.heliview.nl
Deel via