24 april 2008
Honda Accord

Honda Accord

Nieuwe Honda Accord vanaf 7 juni bij de dealer

24 april 2008 | De volledig nieuwe Honda Accord arriveert op 7 juni bij de Nederlandse dealers. Voor de Accord zijn drie krachtbronnen beschikbaar, en alle drie voldoen ze aan de nieuwe emissienormen (Euro5) die vanaf september 2009 van kracht zijn.

Speciaal voor de nieuwe Accord-generatie ontwikkelde Honda een nieuwe dieselmotor. De 2,2-litermotor levert 150 pk en een koppel van 350 Nm bij 2.000 toeren per minuut. Hij verbruikt 5,6 liter per honderd kilometer. De 2.0 i-VTEC-benzinemotor levert 156 pk en heeft een gemiddeld verbruik van 7,2 liter per honderd kilometer. Zowel de 2.2i dieselmotoren als de 2.0 i benzinemotoren hebben het B-label. De krachtigste motor is de 2.4 i-VTEC, goed voor 201 pk bij 7.000 toeren per minuut. Deze krachtbron verbruikt 8,8 liter per honderd kilometer.

Honda Accord

Alle krachtbronnen drijven via een handgeschakelde zesbak (voorzien van schakelindicator) de voorwielen aan. De benzinemotoren zijn ook leverbaar met een sequentieel bedienbare automaat. Achter het stuurwiel zitten paddles waarmee de transmissie bediend kan worden.

Aan de voorzijde houden double wishbone-wieldraagarmen de wielen in de juiste positie. Achter is gekozen voor multilink-wielophanging. Variabele schokdemping past de mate van demping aan de rijomstandigheden aan. De elektrische stuurbekrachtiging (Electric Power Steering: EPS) werkt snelheidsafhankelijk en claimt grote nauwkeurigheid. De nieuwe, borstelloze elektromotor heeft een lichtgewicht binnenwerk, waardoor het systeem zeer snel en exact reageert op stuurbewegingen.

Honda Accord

Het Vehicle Stability System (VSA) is gekoppeld aan het Electric Power Steering (EPS): als de bestuurder de controle over de auto dreigt kwijt te raken, dan geeft de stuurbekrachtiging kleine impulsen aan het stuurwiel. VSA remt zonodig de wielen af om de auto in het goede spoor te houden en reduceert eventueel het motorvermogen.

LKAS helpt de bestuurder de auto binnen de rijstrook te houden en stuurt de auto actief bij. Met behulp van een afstandsradar houdt ACC de afstand tot voorliggers in de gaten en past de snelheid van de cruisecontrol zelf aan om de juiste tussenruimte te handhaven. CMBS is een actief veiligheidssysteem dat vooruitkijkt en een inschatting maakt of er een aanrijding dreigt op basis van de tussenafstand en het tempo waarin die afstand kleiner wordt. CMBS waarschuwt de bestuurder, spant de gordels aan en gaat actief remmen als een aanrijding onafwendbaar is.

Honda Accord

Ter bescherming van de inzittenden is de Accord voorzien van onder meer gordelspanners met drukbegrenzers voorin, actieve hoofdsteunen, gefaseerd werkende frontale airbags en zij-airbags. Over de volle lengte van de passagiersruimte lopen gordijnairbags. Honda's Advanced Compatibility Engineering Body Structure is een carrosseriestructuur die bescherming biedt in talloze situaties. Vooral bij een aanrijding tussen ongelijksoortige voertuigen biedt dit frame extra bescherming.

De jongste Accord-generatie oogt uitdagend breed en laag. De doorlopende lijnen van de voorkant naar de achterlichten onderstrepen de sportieve stroomlijn en versterken de wigvorm van de auto. De Sedan heeft een laadruimte van 467 liter, de Tourer biedt 406 liter met achterbank in positie en 660 liter als de achterbank is neergeklapt.

Honda Accord

Het stuurwiel is verstelbaar in hoogte en diepte en is voorzien van bedieningsschakelaars voor onder meer het audiosysteem, de boordcomputer en de cruisecontrol. De compleetste versies zijn uitgerust met klimaatregeling in twee zones (bestuurder en passagier), een cd-wisselaar, USB-poort, een achteruitrijcamera, een DVD-navigatiesysteem, verwarmbare stoelen en spraakherkenning.

De Accord Sedan arriveert in juni bij de Nederlandse Honda-dealers. De Tourer komt na de zomer. Prijzen vanaf € 30.900,-.