18 april 2008
Mercedes-Benz GLK

Mercedes-Benz GLK

Mercedes-Benz GLK-Klasse vanaf 2009 in productie

18 april 2008 | De nieuwe Mercedes-Benz GLK-Klasse gaat in productie. Bij de GLK-Klasse kan er worden gekozen uit vier motorvarianten. De dieselversies zijn de GLK 220 CDI 4Matic, die leverbaar is vanaf het voorjaar van 2009, en de GLK 320 CDI 4Matic. Uitvoeringen met benzinemotor zijn de GLK 280 4Matic en de GLK 350 4Matic, beide voorzien van een V6-motor. De GLK-Klasse wordt gebouwd in de Mercedes-Benz-fabriek in Bremen.

Het ontwerp van de GLK-Klasse verwijst op sommige punten naar de G-Klasse, de aartsvader van de Mercedes-Benz-SUV-familie. De carrosserie heeft een lengte van 4.528 mm, een breedte van 1.840 mm en een hoogte van 1.689 mm, terwijl het klassieke hoekige ontwerp van SUV's is gecombineerd met stijlelementen van de huidige Mercedes-Benz-personenauto's. Daarbij is gedacht aan de eigenschappen die nodig zijn voor een terreinwagen, zoals een korte overhang voor en achter, een rechte voorkant en een rechtopstaande voorruit, smalle dakstijlen en flinke bodemvrijheid.

Mercedes-Benz GLK

Het Agility Control-chassis van de GLK-Klasse biedt volgens de fabrikant een oplossing voor het klassieke dilemma waarmee technici juist bij SUV's te maken hebben. Enerzijds willen ze immers een auto maken die zowel sportief als comfortabel rijdt, maar anderzijds moet de auto ook in het terrein uit de voeten kunnen. Als de nadruk ligt op sportiviteit, dan moeten de wielophanging en vooral de schokdempers vrij stevig zijn, hetgeen afbreuk doet aan het rijcomfort en bovendien de mogelijkheden op onverhard beperkt. Als de auto wordt voorzien van zachtere dempers voor meer comfort en betere terreineigenschappen, gaat dat ten koste van de dynamische handling. De oplossing heet 'amplitude-afhankelijke demping'. Hierbij varieert de dempingskracht van de schokdempers flexibel in plaats van lineair. Bij normale ritten of tijdens langzame terreinmanoeuvres reageert het systeem soepel. Als er sportief wordt gereden of abrupte uitwijkmanoeuvres gemaakt worden, worden de dempers krachtiger.

Alle basismodellen zijn voorzien van 17 inch lichtmetalen velgen. In combinatie met het sportpakket voor de carrosserie worden 19 inch lichtmetalen velgen en banden in de maat 235/50 R 19 voor en 255/45 R 19 achter geleverd. Wanneer wordt gekozen voor het off-road-stylingpakket wordt de auto voorzien van banden in de maat 235/60 R 17 voor en 255/55 R 17 achter. Alle modellen worden geleverd met een Tirefit-systeem voor reparatie van lekke banden.

Mercedes-Benz GLK

De 45-55 procent krachtverdeling tussen de voor- en de achteras zorgt samen met ESP, ASR en 4ETS voor een voorspelbaar gedrag onder alle omstandigheden. Bij het afstellen van de regelsystemen hebben de ingenieurs van het Mercedes-Benz Technology Center (MTC) gekozen voor een neutraal stuurgedrag. Alleen in het grensgebied neigt de auto enigszins tot licht overstuur. Dit karakter geldt voor alle GLK-modellen, ongeacht de wegomstandigheden.

Een nieuw ontwikkelde multiplaatkoppeling in het middendifferentieel ondersteunt het systeem wanneer er weinig wrijving tussen de banden en het wegoppervlak is, bijvoorbeeld op sneeuw of ijs. Met behulp van de 'G'-switch op de middenconsole wordt een speciaal programma geactiveerd waarmee de schakelmomenten van de 7G-Tronic automatische transmissie worden aangepast, het gaspedaal soepeler aanvoelt en de off-road-functie van het ESP wordt ingeschakeld. Met een andere knop kan de Downhill Speed Regulation (DSR) worden ingeschakeld.

Mercedes-Benz GLK

Bij de GLK 220 CDI 4Matic levert de volledig nieuw ontwikkelde 2,2-liter dieselmotor een vermogen van 125 kW/170 pk en een koppel van 400 Nm, dat beschikbaar is tussen de 1.400 en 2.800 omw./min. De motor is uitgevoerd met directe 'common-rail'-inspuiting van de vierde generatie met een inspuitdruk van 2.000 bar en twee turboladers. Hiermee accelereert de GLK binnen 8,8 seconden van 0-100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 205 km/u. De motor is voorzien van een oxidatiekatalysator en een onderhoudsvrij diesel-partikelfilter. Het verbruik bedraagt 6,9 liter per 100 km en de uitstoot ligt bij 183 gram CO2 per km, waarmee de GLK 220 CDI 4Matic nu al voldoet aan de toekomstige EU5-norm.

De motor in de GLK 320 CDI 4Matic is de beproefde V6-dieselmotor, goed voor een vermogen van 165 kW/224 pk en een maximum koppel van 540 Nm. Bij dit model bedraagt de topsnelheid 220 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u duurt 7,5 seconden. Het verbruik ligt bij 7,9 liter per 100 km.

Mercedes-Benz GLK

De twee V6-benzinemodellen zijn de GLK 280 4Matic met 170 kW/231 pk en de GLK 350 4Matic met een vermogen van 200 kW/272 pk. Beide motoren voldoen aan de Euro 5-norm met een verbruik van 10,2 respectievelijk 10,4 liter per 100 km. Alle motoruitvoeringen van de GLK-Klasse worden standaard geleverd met de 7G-Tronic zeventraps automatische transmissie.

Standaard is het interieur afgewerkt met stof die past bij de bekleding van de stoelen. Als alternatief kan er worden gekozen uit diverse hout- of aluminium-elementen. De bagageruimte, die kan worden uitgebreid met een extra opbergvak onder de laadvloer, heeft een capaciteit van tenminste 450 liter. Wanneer de in twee ongelijke delen (2/3 : 1/3) neerklapbare achterbank wordt neergeklapt, neemt de inhoud toe tot maximaal 1.550 liter en de laadlengte tot 1.674 mm.

Mercedes-Benz GLK

Alle modellen zijn standaard voorzien van een 7G-Tronic zeventraps automatische transmissie, Thermatic automatische klimaatregeling in twee zones, een in hoogte en diepte verstelbare stuurkolom, deels elektrisch verstelbare voorstoelen, een in twee richtingen verstelbare lendensteun voor de bestuurder en het Audio 20-geluidssysteem met radio/CD-speler en ingebouwde Bluetooth-functie voor de mobiele telefoon, een microfoon voor het hands-free-systeem en een centraal geplaatst vijf-inch-kleurenscherm. Ook elektrisch bedienbare ramen rondom en cruise control met Speedtronic behoren tot de standaarduitrusting.