16 april 2008
Renault Laguna GT

Renault Laguna GT

Renault maakt prijzen Laguna GT bekend

16 april 2008 | De Laguna GT is de eerste Renault met het zogenaamde Active Drive chassis met vier gestuurde wielen (4RD). Deze auto is ontworpen door Renault in samenwerking met Renault Sport Technologies. De prijzen beginnen bij 36.900 euro voor de 2.0 16v.

De GT-versie van de Laguna is leverbaar als Hatchback- en Estate-versie en staat begin juni bij de Nederlandse Renault dealers in de showroom. Op deze auto wordt een fabrieksgarantie gegeven van 3 jaar of 150.000 km. Prijzen voor de Laguna GT beginnen bij € 36.900 voor de 2.0 16V T 205 hatchback-uitvoering. Het dieselaanbod begint bij € 40.850. De Estate-versie kent een meerprijs van € 1.200.

Renault Laguna GT

Het "Active Drive" chassis met vier gestuurde wielen belooft veel voordelen. Naast beter manoeuvreren en sportiever rijden, zou de GT nauwkeuriger sturen. Onder de 60 km/u draaien de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen, in een hoek van maximaal 3,5 graden. Dat heeft twee voordelen: manoeuvreren is gemakkelijker door de verkleinde draaicirkel en de stuurbewegingen zijn kleiner door de directere besturing.

De draaicirkel van de Renault Laguna GT wordt met Active Drive met 10% verkleind ten opzichte van een standaard chassis: van 12,05 m met 18 inch wielen naar 10,80 m (zelfde als van de Clio). Dus, hoe groter de hoek van de achterwielen, hoe kleiner de draaicirkel.

Renault Laguna GT

Verder zorgt de vierwielbesturing voor kortere stuurbewegingen. Terwijl er een stuurhoek van 16 graden nodig is voor een voorwielverdraaiing van één graad bij de standaard Laguna, voldoet een stuurhoek van 13,5 graden voor hetzelfde effect bij een Laguna met het Active Drive chassis. Dat betekent dat de bestuurder veel minder hoeft te sturen en de auto wendbaarder en lichtvoetiger aanvoelt. In dezelfde bocht hoeft de bestuurder van een Laguna GT veel minder stuuromwentelingen te maken.

Het chassis van de GT claimt ook meer veiligheid en een rustiger rijgedrag tijdens uitwijkmanoeuvres. In noodsituaties kunnen de wielen in een hoek van 3,5 graden draaien. Het ESP is bij de Laguna GT ingesteld op een dynamisch en sportief rijgedrag. Het systeem grijpt daarom later in, waardoor een slalombocht sneller en soepeler te nemen zou zijn. ESP werkt alleen als dat nodig is en dan nog heel geleidelijk omdat deze gekoppeld is aan het draaien van de achterwielen. Via ESP en ABS herkent de 4WS-computer ook situaties waarin ongelijk geremd wordt en past hij automatisch de draaiing van de achterwielen aan.

Renault Laguna GT

De 2.0 dCi heeft een vermogen van 180 pk (131 kW) bij 3.750 t/min en een koppel van 400 Nm, beschikbaar vanaf 2.000 t/min. Met deze dieselmotor accelereert de GT van 0 tot 100 km/u in 8,5 seconden; de 2.0 dCi legt de 1.000 meter vanuit staande start in 29,6 seconden af. De motor is uitgerust met een roetfilter en een sneller koelende EGR-klep waardoor deze nieuwe versie ook zuinig is met een gemiddeld verbruik van 6,5 liter/100 km (172 g CO2 /km). Met de snelle voorgloeibougies komt de 2.0 dCi 180 pk in actie zodra er op de startknop wordt gedrukt, ook bij extreem koude temperaturen (-23 C).

De benzineversie betreft een 2 liter turbomotor met 16 kleppen. Deze heeft 205 pk (150 kW) bij 5.000 t/min en 300 Nm beschikbaar vanaf 3.000 t/min. De motor is afkomstig van Renault Sport en is speciaal aangepast voor de Renault Laguna GT. De benzineversie klimt snel in zijn toeren, mede dankzij een Twin scroll Turbo. De Renault Laguna GT 2.0T accelereert van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden. De turbomotor verbruikt 8,2 liter/100 km (194 g CO2 /km).

Renault Laguna GT

Met zijn strakke lijnen is de GT meer dan een gewone sportversie. De lange, hellende motorkap eindigt in een uitdagende voorzijde met daarin de karakteristieke grille. De twee luchtinlaten aan de zijkant en de zwartgetinte koplampunits vormen de finishing touch. De Laguna GT is voorzien van Bridgestone Potenza banden in de maten 225/45-18. Door de opengewerkte 18 inch Celsium lichtmetalen wielen zijn de remschijven vóór met een diameter van 320 mm zichtbaar. Achter hebben de schijven een diameter van 300 mm. De aerodynamische dorpels benadrukken het Active Drive chassis en lopen van de voorkant van de auto tot achter aan de twee uitlaten. De zwartglanzende buitenspiegels en achterlichten met rookglas maken het sportieve plaatje compleet.