10 april 2008
Porsche Cayenne (2002 - 2010)

Porsche Cayenne (2002 - 2010)

Porsche verfijnt Cayenne S Transsyberia

10 april 2008 | In de 7.100 kilometer lange Transsyberia Rally 2008, mikt Porsche op het erepodium. Tijdens de vorige editie debuteerde Porsche met drie Cayennes S Transsyberia en legde daarmee beslag op de eerste, tweede en derde plaats. Voor de nieuwe rally van Moskou naar de Mongoolse hoofdstad Ulaanbaatar heeft Porsche een verbeterde versie van de Cayenne S Transsyberia ontwikkeld.

De marathonrally is duizend kilometer langer dan de editie van 2007 en vormt een uitputtingsslag voor auto's en teams. Na het grimmige Oeral-gebergte trekt de karavaan via moerassig laagland in Siberië naar het rotsige Altai-gebergte, de Mongoolse steppen en de uitgestrekte Gobi-woestijn. De strikte regels staan bovendien weinig aanpassingen toe ten opzichte van de gewone productievoertuigen.

Porsche Cayenne (2002 - 2010)

Op basis van ervaringen van vorig jaar verfijnde Porsche de Cayenne S Transsyberia. Zowel de off-roadprestaties zijn verbeterd als de mogelijkheid om op hoge snelheid uitgestrekte vlaktes over te steken. Het motorcarter heeft een nieuwe, sterke beschermingsplaat. Daarbij heeft Porsche de maximale aan- en afrijhoek vergroot door carrosseriedelen te wijzigen. Bovendien zorgt de montage van nieuwe BFGoodrich all terrain-banden (265/65 R18 R) voor dertig millimeter meer bodemvrijheid. Zeker in ruig terrein zijn dit belangrijke voordelen. Bovendien zijn de zijkanten van de banden extra sterk waardoor de kans op beschadiging kleiner is.

De luchtvering is opnieuw afgesteld en Porsche monteert nu rallyschokdempers in plaats van de standaardexemplaren. Als gevolg van deze aanpassingen is de auto stabieler op hoge snelheid in het terrein. Het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), met twee actieve stabilisatorstangen die het overhellen van de carrosserie in bochten vrijwel elimineren, is aangepast voor de zware wedstrijdomstandigheden.

Porsche Cayenne (2002 - 2010)

De technici wijzigden de programmering van het Porsche Traction Management (PTM), dat de aandrijfkrachten over de voor- en achteras verdeelt en gebruikmaakt van verschillende sensoren om de juiste verdeling te berekenen. PTM schuift de grenzen van de tractie zeer ver op door middel van een sper van het achterdifferentieel en een sper tussen voor- en achteras, die eveneens door de elektronica bediend worden.

De Cayenne S Transsyberia heeft een standaardmotor met directe inspuiting, die 283 kW / 385 pk levert. De zestrapsautomaat is ongewijzigd ten opzichte van de productieversie maar heeft een kortere eindoverbrenging voor een krachtiger acceleratie en een gewijzigde programmering voor rijden in alle soorten ruw terrein.

Porsche Cayenne (2002 - 2010)

Voor doorwadingen heeft de Cayenne S Transsyberia portieren die tot ruithoogte waterdicht zijn. Om problemen door vocht te vermijden is een deel van de bedrading verlegd. De maximale doorwadingsdiepte van de auto bedraagt nu 78 centimeter. De luchtinlaat zit op de motorkap en kan voorzien worden van een snorkel, waardoor de luchtinlaat op dakhoogte komt te liggen. Dan kan een eventuele boeggolf de luchtinlaat niet bereiken.

Op 11 juli starten de rijders en twee weken later passeren ze de finish in Ulaanbaatar.