20 maart 2008
 

Kia KOUP

Kia KOUP studiemodel debuteert in New York

20 maart 2008 | Kia heeft tijdens de New York International Auto Show (NYIAS) 2008 voor een primeur gezorgd met de onthulling van de KOUP conceptcar. De KOUP combineert jeugdige uitbundigdheid met het sportieve en slanke ontwerp van een tweedeurs coupé.

Het uiterlijk van de KOUP blikt vooruit op de vorm en evolutie van toekomstige Kia's. Binnenin is de conceptcar realistisch en praktisch vormgegeven en biedt hij plaats aan vier inzittenden. De KOUP is ontworpen door het Kia Motors America Design Centre in Irvine, Californië.

Kia KOUP

Kenmerkend voor de KOUP is het dynamische wigvormprofiel dat ontspringt aan de LED-lenzen in de met koolstofvezel en zwartchroom afgewerkte lichtunits. Hoewel de KOUP verder strak vormgegeven is, zorgt een opvallende lijn tussen de A- en C-stijl, die vervolgens doorloopt tot in het kofferdeksel, voor een kenmerkend designstatement. Aan de achterzijde worden die flanklijnen met elkaar verbonden door een oplopende rand in het kofferdeksel. De dorpels aan de zijkant hebben een opvallend ontwerp gekregen en samen met de prominente bollingen in de wielkasten geven ze de KOUP een gespierde houding. De korte overhangen en het brede uiterlijk versterken het uitgebelanceerde en geprononceerde karakter.

Wat design betreft ontbreekt het de KOUP conceptcar aan niets, wat onder andere blijkt uit het geïntegreerde glazen panoramadak met de twee panelen die doorlopen van de voorruit tot aan de achterruit. Omdat ze ogen als twee paralel geplaatste glazen delen doen ze denken aan de cockpit van een straaljager. In het interieur worden de glazen panelen van elkaar gescheiden door sfeerverlichting die over de gehele lengte van het dak doorloopt.

Kia KOUP

Om de gespierde uitstraling nog verder te versterken met sportieve elegantie, is de KOUP voorzien van koolstofvezelaccenten in de voorspoiler, koplampbehuizing, motorkap, buitenspiegels, achterbumper en de diffuser onder de achterkant. De lichtmetalen wielen met dubbel vijfspaaks ontwerp zijn eveneens voorzien van koolstofvezeldetails, waarbij de Brembo remklauwen en grote geperforeerde, geventileerde remschijven duidelijk zichtbaar zijn.

De KOUP levert sportieve prestaties dankzij een 2.0-liter Theta II turbomotor met een GDI (Gasoline Direct Injection) tweekanaals turbocharger. Daarmee is de KOUP goed voor een vermogen van 290 pk en een koppel van 392 Nm dat tussen 2.000 en 4.000 tpm beschikbaar is. Door de brandstof met behulp van het GDI-systeem van Kia direct onder hoge druk in de cilinders te spuiten, is het brandstofmengsel koeler wat het verbrandingsproces verder optimaliseert. Die verbeterde verbranding zorgt voor een laag brandstofverbruik en lage emissies.

Kia KOUP

Het chassis van de voorwielaangedreven KOUP is uitgerust met schroefveren en stabilisatorstangen als onderdeel van de onafhankelijke voorwielophanging met MacPherson veerpoten. Achter is een onafhankelijke dual-link ophanging gemonteerd. Een snelheidsafhankelijke, bekrachtigde stuurinrichting claimt voor extra stuurprecisie. Verder draagt het Continuous Damping Control (CDC) systeem zorg voor snelle reacties op chassisbewegingen en commando's van de bestuurder, voor maximale grip tijdens sportieve uitspattingen.

Kia KOUP Kia KOUP Kia KOUP
 
Websitewww.kia.nl
Deel via