14 maart 2008
Subaru Forester

Subaru Forester

Subaru introduceert derde generatie Forester

14 maart 2008 | Subaru introduceert de derde generatie van de crossover-SUV: de Forester. Hij is nog steeds gebaseerd op het concept dat zich bij de voorgaande modellen heeft bewezen. Uitgaande van Subaru's productfilosofie waarin de begrippen veiligheid, comfort en rijplezier centraal staan, heeft Subaru zich verder geconcentreerd op elementen als optimaal ruimtegebruik (voor nog meer gebruiksgemak), de rijkwaliteiten, de actieve veiligheid (onder meer Symmetrical AWD) en de zorg voor een zo gering mogelijke belasting van het milieu.

De Subaru-ingenieurs hebben een comfortabeler interieur ontworpen door de hoogte, breedte en wielbasis van de nieuwe Forester te vergroten. De interieurafmetingen zijn als volgt: interieurhoogte 1.290 mm (+45 mm ten opzichte van het voorgaande model) en interieurbreedte 1.520 mm (+65 mm). Dit biedt alle inzittenden volop rust en ruimte. Daarnaast beschikt dit model over 965 mm beenruimte op de achterbank (+110 mm).

Subaru Forester

In vergelijking met het voorgaande model is de nieuwe Forester hoger en breder en beschikt hij over een langere wielbasis. De overhang aan de achterzijde is echter geringer, terwijl de totale lengte niet toenam. De toegenomen spoorbreedte van de voorwielen zorgt voor een betere wendbaarheid en resulteerde in een draaicirkel van 10,6 meter. De afstand tussen de uiteinden van de rechter en de linker buitenspiegel is verkort met 8 mm dankzij wijzigingen in de plaatsing en het ontwerp van de spiegels.

De offroad-eigenschappen zijn verbeterd door optimalisering van de vrijloophoeken aan de voor- en achterzijde en de bodemvrijheid van 215 mm. Verder zorgt de hogere zitpositie voor een beter overzicht. Verder is er veel aandacht besteed aan de afmetingen en de vorm van de achterste zijruiten en de D-stijlen – aspecten die vaak de overzichtelijkheid van een auto en het uitzicht driekwart naar achteren bemoeilijken. Tenslotte is de onderrand van de achterruit verlaagd, zodat de bestuurder bijvoorbeeld een dicht achter de auto staand kind met een lengte van 1 meter nog kan zien.

Subaru Forester

Door de toegenomen hoogte en breedte van de nieuwe Forester is de laadruimte in vergelijking met het voorgaande model groter geworden. Ook de nieuw ontwikkelde double-wishbone achterwielophanging draagt door zijn compactheid bij aan het toegenomen laadvolume. Zo kunnen bijvoorbeeld vier golftassen worden meegenomen. Verder is veel aandacht besteed aan een gladde afwerking van de laadruimte; onder andere kent de binnenzijde van de achterklep minder uitstekende delen.

De bestaande 2,0 liter DOHC-boxermotor onderging verbeteringen. Dankzij een gewijzigde cilinderkop presteert de motor nu beter en zuiniger. De koppelafgifte in het lage- en middentoerengebied is gestegen voor betere all-round prestaties, terwijl zowel het brandstofverbruik als de uitlaatgasemissies zijn gedaald. Het brandstofverbruik werd verbeterd met behulp van een hogere compressieverhouding, waarvoor de verbrandingskamers en zuigerbodems de nodige wijzigingen ondergingen. Het rendement van het verbrandingsproces kon worden verbeterd door de verbrandingsruimte te verkleinen en het inlaattraject te wijzigen. Bovendien werd het koelwaterkanaal rond de bougies herzien, waardoor het optreden van detonatie wordt tegengegaan en de motor meer koppel kan leveren in het lage- en middentoerengebied.

Subaru Forester

Er werden ook verbeteringen aangebracht in Subaru's Symmetrical AWD-systeem, terwijl Vehicle Dynamics Control (VDC) nu standaard is op alle typen. Bovendien worden de voordelen van een boxermotor, zoals het lage zwaartepunt, dankzij de gewijzigde motorplaatsing maximaal benut.

Alle modellen kunnen worden uitgerust met 4-traps automatische transmissie. Bovendien wordt door de verhoogde hydraulische druk van de automaat voor het motorkoppel de benodigde hydraulische druk geoptimaliseerd en het aandrijfkoppel op de oliepomp van de automatische transmissie verminderd. Omwille van een gunstiger brandstofverbruik werd ATF-olie met een lage viscositeit ontwikkeld.

Subaru Forester

De nieuwe Forester is uitgerust met een ophanging met McPherson-veerpoten, zoals al vele jaren door Subaru wordt toegepast. De toegenomen spoorbreedte en de verbeterde ophangingsgeometrie resulteren in verbeteringen op het vlak van tractie en rijcomfort. Met behulp van een gewijzigde onderste draagarm en torsiestabilisator werd de zijdelingse stijfheid verbeterd.

Auto's met handgeschakelde versnellingsbak zijn uitgerust met een 'hill start assist'- functie. Op een hellend vlak blijft gedurende een seconde nadat het rempedaal wordt losgelaten de remwerking behouden. Hierdoor rolt de auto niet naar achteren bij het verplaatsen van de voet naar het gaspedaal.

Subaru Forester

Sinds zijn debuut in 1997 maakt de Forester gebruik van de zogenaamde Ring-Shaped Reinforcement Frame Body Structure, een carrosseriestructuur met ringvormige verstevigingen. Deze structuur is nu verbeterd. Door het frame rond elke dakstijl in een ringvorm te bevestigen, kon de carrosseriestructuur als het ware worden gestroomlijnd. Door een doorontwikkelde variant van Subaru's unieke systeem te gebruiken, werden de portieropeningen van de voorste en achterste portieren verstevigd in een vorm die lijkt op een enkele lus. Naast een effectief gebruik van de nieuwste botsveiligheidtechnologie en plaatstaal met een hoge treksterkte, werd de stijfheid verder verbeterd door plaatsing van een speciale steun die het voorste zijframe verbindt met de A-stijl en extra stabiliteit biedt in wisselende omstandigheden. Het resultaat is een verbeterde stijfheid en een lager wagengewicht.