5 februari 2003
Audi A3 (2003- 2012)

Audi A3 (2003- 2012)

de audi a3 is geheel vernieuwd

5 februari 2003 | De Audi A3 is geheel vernieuwd. Vier- en zescilindermotoren tot 177 kW (241 pk), quattro-aandrijving en de nieuwe automatisch schakelende sporttransmissie DSG moeten de auto naar een hoger plan tillen. Ook op materiaalgebruik en uitrusting moet de Audi A3 zich onderscheiden in z'n klasse. De nieuwe A3 wordt in juni op de Nederlandse markt verwacht. De prijs is nog niet bekend.

Met zijn met 65 millimeter verlengde wielbasis, de met 30 millimeter toegenomen breedte en de tegelijkertijd met 10 mm afgenomen hoogte komen de proporties van de nieuwe Audi A3 in de buurt van die van een klassieke coupé. Een indruk die ook wordt versterkt door de kortere overhangen, de zichtbaar schuinere C-stijlen en de vlakkere ruiten. Tegelijkertijd profiteren de inzittenden voor- en achterin van de duidelijk toegenomen interieurafmetingen en daarmee van een in alle opzichten verbeterd ruimtecomfort. Het front van de A3 wordt gekenmerkt door de nadrukkelijke wigvorm van de carrosserie en van de snit van de met helder glas uitgeruste koplampen. De bovenzijden van de koplampen zijn naar het midden van de auto gericht en geven het front met Audi-specifieke, dubbele grille een zelfbewust en offensief karakter. De achterpartij is met een duidelijke reductie van het aantal lijnen en een grafische verdeling van de vlakken veel strakker vormgegeven. Een duidelijk aanwezig element in het achteraanzicht betreft de zichtbare eindpijpen van het -al naar gelang de motorisering- enkel of dubbel uitgevoerde uitlaatsysteem.

Audi A3 (2003- 2012)

Het bredere motorenprogramma voor de nieuwe Audi A3 wordt gekenmerkt door drie nieuwe items. De cilinderinhoud van de TDI-motor is door de ingenieurs vergroot tot twee liter; tegelijkertijd beschikt deze motor voortaan over een cilinderkop met vier kleppen per cilinder. De 2.0 FSI en de 3.2 V6 debuteerden onlangs in respectievelijk de A4 en de TT. De motoren brengen hun vermogen via de voorwielen of naar wens via permanente vierwielaandrijving quattro op de weg. In het kort:

  • 3.2-liter V6 met 177 kW (241 pk), 320 Nm (vanaf najaar 2003)
  • 2.0-liter FSI met 110 kW (150 pk), 200 Nm
  • 1.6-liter met 75 kW (102 pk), 148 Nm
  • 2.0-liter TDI met 103 kW (140 pk), 320 Nm
  • 1.9-liter TDI met 77 kW (105 pk), 250 Nm (vanaf medio 2003)

Al naar gelang de motorvariant zijn handmatig geschakelde 5- of 6-versnellingsbakken of een tiptronic beschikbaar. De sterkste benzine- en dieseluitvoeringen kunnen als alternatief worden uitgerust met de nieuwe, direct schakelende sporttransmissie (DSG). Deze krachtoverbrenging maakt volgens Audi dankzij een geautomatiseerde, dubbele koppeling snel schakelen mogelijk, zonder onderbreking van de trekkracht. De bestuurder schakelt de versnellingen naar keuze sequentieel met de keuzehendel of via peddels aan het stuurwiel. Met quattro wordt het motorvermogen van de sterkste A3-uitvoeringen optimaal omgezet in aandrijving.

Het tweede fundament van de nieuwe A3 is de onderstelconstructie: een verder ontwikkelde McPherson veerbeen-vooras en nieuwe, onafhankelijke, viermaal gelede achterwielophanging. Het onderstel is volgens de fabrikant afgestemd voor een sportief-wendbare handelbaarheid in combinatie met stabiliteit. Het potentieel van de remsystemen, met grotere remschijven, is afgestemd op het toegenomen prestatievermogen van de motoren. Nieuw bij de Audi A3 is de elektromechanische besturing met snelheidsafhankelijke bekrachtiging.

Audi A3 (2003- 2012)

De uitrusting bestaat uit drie lijnen: een Attraction, Ambition en Ambiente-uitvoering. De A3 Attraction beschikt standaard over een 'Easy-Entry'-functie voor de voorstoelen, elektrische raambediening voorin en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. De bestuurdersstoel is standaard in hoogte verstelbaar; naar wens is ook voor de achterbank stoelverwarming beschikbaar. Eveneens naar wens is een zonnescherm voor de achterruit mogelijk. Uiteraard is de nieuwe A3 uitgerust met veiligheidsdetails als het elektronische stabiliseringsprogramma ESP, nieuwe voorstoelen met crashactieve hoofdsteunen en met het hoofdairbagsysteem Sideguard.