5 maart 2008
Opel Meriva Concept

Opel Meriva Concept

Opel onthult Meriva Concept

5 maart 2008 | Met de Meriva Concept toont Opel op de internationale Auto Salon van Genève een MPV van de volgende generatie. De beide achterdeuren van de concept-car zijn aan de achterzijde opgehangen. Terwijl de voordeuren over klassieke scharnieren beschikken, draaien de achterdeuren naar achter toe open.

De concept-car wordt aangedreven door een nieuwe 1.4-liter turbobenzinemotor met volledig variabele klepverstelling.

Opel Meriva Concept

De gepatenteerde FlexDoors van GM/Opel bieden diverse voordelen. Het in- en uitstappen verloopt volgens Opel vlotter doordat de achterdeuren tot een hoek van negentig graden openen en zo een veel grotere opening creëren dan standaard deuren. Dankzij de hoge daklijn hebben de achterpassagiers bovendien meer hoofdruimte wanneer ze in en uit de auto stappen.

De veiligheidsgordels van de kinderen op de achterbank vastmaken wordt veel gemakkelijker. De aan de achterzijde opgehangen achterdeuren bieden ook meer controle over kinderen die uitstappen omdat ze vanaf de verschillende stoelposities beter zichtbaar zijn. De "veiligheidszone", die tussen beide deuren wordt gecreëerd, zorgt er ook voor dat ze niet rechtstreeks in het verkeer terechtkomen zoals bij klassieke deuren het geval is;

Opel Meriva Concept

Een veiligheidsysteem zorgt ervoor dat de deuren zowel van binnen als van buiten alleen kunnen worden geopend wanneer er geen gevaar is voor de inzittenden. De Meriva Concept kreeg ook een automatisch elektronisch kinderslot, als aanvulling op het klassieke mechanische systeem. De concept-car heeft bovendien B-stijlen, niet alleen omdat die de onafhankelijke opening van de deuren mogelijk maken maar ook omwille van veiligheidsredenen bij zijdelingse aanrijdingen.

"De Meriva Concept geeft duidelijk aan hoe Opels nieuwe vormtaal kan worden aangepast om gewaagde en verfrissende designoplossingen voor het MPV-segment te creëren", aldus Mark Adams, Vice President of Design, General Motors Europe. Opvallend is de dynamische gebogen lijn in de raamlijn net achter de B-stijlen, die de achterpassagiers een beter zicht rondom geeft. Die raamlijn gaf de designers de mogelijkheid om een dynamisch en uniek silhouet te creëren en ook kinderen op de achterbank een goed uitzicht te geven.

Opel Meriva Concept

De carrosserie kan daarnaast prat gaan op de opvallende 'insnede'; een designelement van de GTC Coupé en de Flextreme. Nog een ander kenmerk is de U-vormige voorruit, die zich naar boven en naar achter toe uitstrekt over de hoofden van de achterpassagiers. Elementen achteraan, en vooral de lichtblokken, verwijzen naar de Insignia, Opels nieuwe grote middenklasser die in de zomer van dit jaar wordt onthuld. Het MPV-dak loopt naar achter toe langzaam af en onderstreept daarmee het dynamische karakter van de auto.