4 maart 2008
Volkswagen Golf V

Volkswagen Golf V

Voor het eerst te zien in Geneve VW Golf TDI Hybrid

4 maart 2008 | Volkswagen toont op de Autosalon van Genève een hybridestudie op basis van de Golf: de Golf TDI Hybrid. Een dieselmotor, een elektromotor en Volkswagens automatische zeventraps-DSG versnellingsbak zijn in deze wereldprimeur samengebracht. Door de 'duurzame samenwerking' tussen deze drie elementen blijft de gemiddelde CO2-uitstoot beperkt tot 89 g/km en ligt het gemiddeld verbruik op 3,4 liter per 100 km.

De Golf TDI Hybrid gebruikt de diesel- en de elektromotor apart of in samenwerking. In de stad is het de elektromotor die het werk doet. Op de snelweg neemt de dieselmotor het roer over. Wanneer extra vermogen nodig is, werken beide motoren samen. Volkswagens nieuwe automatische zeventraps-DSG versnellingsbak met dubbele koppeling regelt de aandrijving op de voorwielen.

Volkswagen Golf V

De driecilinder dieselmotor met een inhoud van 1,2 liter is voorzien van common-railinspuiting en een variabele turbo. De motor is goed voor 55 kW / 75 pk bij 4.000 toeren en een maximumkoppel van 180 Nm vanaf 2.200 toeren. De aan de dieselmotor gekoppelde elektromotor heeft een vermogen van 20 kW / 27 pk. Deze synchroonmotor functioneert tevens als 'wegrijdmotor' en als generator. Hij neemt daarmee de plaats in van de startmotor en de dynamo. De synchroonmotor krijgt zijn energie van een 45 kilogram lichte NiMH-accu, die in de kofferruimte is ondergebracht. Dit type accu heeft een lange levensduur en een hoog rendement. In de Golf TDI Hybrid levert hij een spanning van 202 Volt en een vermogen van 1,3 kilowattuur.

De kracht van de hybride ligt vooral in het energiemanagement. De voor de aandrijving belangrijke vier onderdelen, de diesel- en de synchroonmotor, de zeventraps DSG en de accu, moeten optimaal samenwerken om tot de zuinigheid van de Golf TDI Hybrid te komen. Zo wordt aan de hand van tal van factoren bepaald wanneer de elektromotor de diesel ondersteunt, deze alleen zijn werk laat doen of wanneer de dieselmotor uitgeschakeld wordt en de synchroonmotor het alleen overneemt. De energie die bij het afremmen wordt teruggewonnen, wordt in de accu opgeslagen. De normaal ook als generator fungerende diesel schakelt dan uit en start pas weer automatisch als de accu's veel stroom moeten leveren. Bij veel starten en stoppen in druk verkeer blijft de dieselmotor automatisch uitgeschakeld.

Volkswagen Golf V

Met oog voor detail is het aerodynamische ontwerp van het exterieur geoptimaliseerd. Omdat er minder koellucht doorheen hoeft, is de grille gedeeltelijk gesloten. De Golf TDI Hybrid is – ook alweer vanwege de luchtweerstand – wat lager gezet. Het duurzame karakter komt ook tot uiting in het bijzondere interieur. Voor de bekleding van de stoelen is op innovatieve wijze gebruikgemaakt van gerecycled polyester en restproducten uit de leerindustrie. Voor de sierlijsten is snel groeiend bamboe gebruikt.