5 maart 2008
Toyota iQ

Toyota iQ

Toyota neemt iQ in productie

5 maart 2008 | De volledig nieuwe Toyota iQ is gebaseerd op het productieontwerp dat zijn wereldpremière beleeft tijdens de Autosalon van Genève. Deze iQ werd als concept car voor het eerst gepresenteerd tijdens de Frankfurt Motor Show en gaat eind 2008 in productie.

De naam iQ geeft weer waar de auto voor staat. De 'i' is van 'individualiteit' en tegelijkertijd van 'innovatie' en 'intelligentie'. De 'Q' staat voor 'kwaliteit'.

Toyota iQ

"Het verhaal van de iQ begon jaren geleden, toen we bij Toyota na gingen denken over de invloed die auto's hebben op het milieu. We kwamen tot de conclusie dat een radicale verandering met betrekking tot het ontwerp van auto's de enige manier was om te werken aan een duurzame toekomst. Er moest een doorbraak komen; weg met het traditionele idee dat klein ook eenvoudig is. Ons antwoord hierop is de iQ", aldus Kazuo Okamoto, Executive Vice President van Toyota Motor Corporation, die verantwoordelijk is voor Research & Development.

De wielen zijn helemaal op de hoeken geplaatst en geven de iQ een zelfverzekerd karakter. Met een lengte van slechts 2.985 mm maar een relatief lange wielbasis van 2.000 mm is de iQ weliswaar klein maar toch een krachtige verschijning op de weg. De nieuwe Toyota iQ is 1.500 mm hoog.

Toyota iQ

De robuustheid van de iQ wordt nog verder benadrukt door de stoere bumpers. De achterzijde van de iQ wordt geaccentueerd door strakke verticale lijnen. De opvallende achterlichtunit is door middel van zelfverzekerde horizontale lijnen verdeeld in drie segmenten, wat de krachtige uitstraling van de iQ nog meer onderstreept.

De styling van het exterieur komt terug in de architectuur van het interieur van de iQ. Het stuurwiel is vlak aan de onderzijde, zodat de bestuurder meer beenruimte heeft. De knoppen van het audiosysteem bevinden zich op het stuurwiel, enerzijds om plaats te besparen in de middenconsole, anderzijds voor nog meer bedieningsgemak voor de bestuurder. Onder de achterstoel bevindt zich nog een opbergvak, zodat passagiers meer opbergmogelijkheden hebben zonder dat dat ten koste gaat van de ruimte in de cabine.

Toyota iQ

Voor nog meer bagageruimte kunnen de achterstoelen in afzonderlijke delen van 50/50 worden neergeklapt. Het interieur is afgewerkt in chocoladebruine en donkerpaarse tinten, die een scherp contrast vormen met de matzilveren elementen in de techno-organische architectuur.

Het voornaamste doel van het designteam van Toyota was om meer ruimte te creëren voor passagiers. De zes ruimtebesparende technische innovaties die deze slimme uitvoering mogelijk hebben gemaakt, zijn:

  1. Dankzij het nieuw ontwikkelde differentieel kan de iQ worden uitgevoerd met korte overhangen voor, wat vergeleken met de Yaris uit het B-segment 10 cm meer lengte oplevert voor het passagiersgedeelte. De differentieel-oplossing van Toyota bestaat uit drie delen: de ruimte onder de motorkap is compacter, de voorwielen zijn op de hoeken van de auto geplaatst zodat de overhang voor wordt ingekort, en het passagiersgedeelte is vergroot.
  2. Dankzij het ontwerp van de platte brandstoftank onder de vloer kon een kortere overhang achter worden ontwikkeld, zodat de totale lengte van de auto werd beperkt. Van oudsher werd gedacht dat een platte brandstoftank technisch gezien lastig was, omdat de verschillen in het brandstofoppervlak samenhangen met de hoek van de auto. Doorlopende pogingen om de brandstoftank compacter te maken en de plaatsing van functionele onderdelen te optimaliseren, hebben er echter toe bijgedragen dat de technici van Toyota een platte, ruimtebesparende brandstoftank konden ontwikkelen.
  3. De technici van Toyota hebben ook het formaat van de verwarming/airconditioning aanzienlijk weten te verkleinen, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties. Dankzij deze compactere uitvoering kon het asymmetrische dashboard aan de passagierszijde naar voren en richting de voorruit worden geplaatst, zodat er meer ruimte vrijkwam in de cabine.
  4. Het asymmetrische dashboard van de iQ is speciaal ontworpen met het oog op meer ruimte voor de passagiers. De naar voren geplaatste, trapachtige structuur van het dashboard laat voldoende ruimte over voor de voorpassagier en biedt genoeg comfort voor een volwassen achterpassagier wanneer de stoel volledig naar voren is geplaatst. In combinatie met de schouderafstand tussen bestuurder en passagier, die vergelijkbaar is met die van een auto uit het C-segment, levert de unieke 3+1 indeling van de zitplaatsen genoeg ruimte op voor drie volwassenen plus een kind of bagage achter de bestuurdersstoel.
  5. Toyota heeft een centraal take-off stuurhuis ontwikkeld en dit hoger in de motorruimte geplaatst. De versnellingen, de motor en het differentieel konden zo eveneens elders worden geplaatst, waardoor de ruimtebesparende overhang voor van de iQ ontstond.
  6. Omdat de rugleuningen van de stoelen van de iQ ultradun zijn, is er op kniehoogte 40 mm meer ruimte voor de achterpassagiers, wat het comfort ten goede komt. Dankzij de volledig nieuwe structuur van het frame en optimale afstelling van extra onderdelen gaat het compacte stoeldesign niet ten koste van het comfort.
Toyota iQ

De iQ wordt leverbaar met twee benzinemotoren en één dieselmotor. Deze motoren dragen dankzij het compacte ontwerp, het lage gewicht en de aërodynamische vorm van de iQ bij aan een uitstekend brandstofverbruik en extreem lage CO2-emissies, die naar verwachting rond de 100 g/km zullen liggen.

De productie van de iQ begint eind 2008. In het eerste jaar verwacht Toyota een grote wereldwijde vraag en een productie van 100.000 eenheden.