3 maart 2008
 

Saab 9-X

Saab onthult 9-X BioHybrid

3 maart 2008 | De 9-X BioHybrid is een vervolg op de designthema's die Saab neerzette met de Aero X, die meerdere designprijzen won, en de eerdere 9X-studiemodellen. Hij demonstreert bovendien het potentieel van een ultra-efficiënte aandrijving verzorgd door een 200 pk sterke 1,4-liter BioPower-turbomotor met de volgende generatie hybride-systeem van GM. De verwachte CO2-uitstoot bedraagt 105 g/km (gecombineerde testcyclus) bij het rijden op E85 biobrandstof.

Het interieur toont een totaal nieuwe kijk op Saabs bekende, op de bestuurder gerichte cockpitontwerp. De auto biedt tevens draadloze verbindingen met persoonlijke, elektronische apparatuur zoals een PDA of GSM. De bagageruimte van het studiemodel is uitgerust met een handig beladingsysteem dat het in- en uitladen van grote en zware spullen vergemakkelijkt.

Saab 9-X

Met zijn turbinevormige wielen op de vier hoeken van de carrosserie, minimale overhang en ver doorgetrokken daklijn, introduceert de driedeurs Saab 9-X BioHybrid nieuwe, dynamische proporties binnen de verder conventioneel gelijnde categorie compacte hatchbacks. De vloeiend gelijnde carrosserie doet sterk denken aan de gladde romp van een vliegtuig. Zichtbare deurgrepen en buitenspiegels ontbreken. De voor het oog ononderbroken, rondom doorlopende raampartijen en diepliggende grille zijn geïnspireerd op de Aero X coupé die Saab twee jaar eerder in Genève onthulde. Het typische silhouet van een shooting brake en de doelmatige achterzijde zijn afgeleid van de multifunctionele 9X conceptauto die in 2001 debuteerde in Frankfurt.

Geheel in lijn met Saabs rijke historie als vliegtuigontwerper worden bij de 9-X BioHybrid nieuwe aerodynamische technieken geïntroduceerd, met als doel de stroomlijn te verbeteren en het brandstofverbruik te reduceren. Boven de 70 kilometer per uur schuift de dakspoiler automatisch uit om de daklijn te verlengen. Tevens wordt de stand van de luchtgeleider aan de achterkant van de auto gewijzigd.

Saab 9-X

Het vierpersoonsinterieur toont een compleet nieuwe ontwikkeling van Saabs kenmerkende, op de bestuurder gerichte cockpitdesign. De in het midden op de vloer geplaatste console met zijn naar de bestuurder toegekeerde schakelaars en displays is vervangen door een gebogen hoofdinstrumentenpaneel dat zich over de volle breedte voor de bestuurder uitstrekt. De grafische elementen, zoals cijfers van de meters, lijken te zijn ingevroren in ijs, een Scandinavisch designthema dat voor het eerst getoond werd bij de Aero X.

De doelgroep van de 9-X BioHybrid is gewend zowel binnen als buiten de auto eenvoudige toegang tot multimediasystemen te hebben. Saab heeft daarom samengewerkt met Sony Ericsson om in de auto ononderbroken verbindingen te realiseren met tal van draagbare voorzieningen. Het resultaat is een draadloze interface voor streaming data, entertainment en satellietnavigatie. De ontwikkelde interface maakt het gelijktijdig gebruik van meerdere voorzieningen mogelijk, bijvoorbeeld als er passagiers in de auto aanwezig zijn.

Saab 9-X

Aan de achterzijde is de klep gekoppeld aan een laadvloer die elektrisch in- en uitschuift. Het systeem wordt automatisch geactiveerd bij het openen en sluiten van de onderste helft van de achterklep. De vloer plus achterzijde van de neerklapbare stoelen zijn afgewerkt met een zeer stroef rubbertapijt dat spullen als het ware vastgrijpt en op hun plek houdt. Om het in en uitladen makkelijker te maken, is de laadvloer voorzien van een soort glijstangen waarover de spullen naar binnen en naar buiten zijn te schuiven. Het mechanisme komt vanzelf tevoorschijn als de klep geopend wordt.

Saab 9-X Saab 9-X Saab 9-X Saab 9-X
 
Websitewww.saab.nl
Deel via