29 februari 2008
Mercedes-Benz GLK

Mercedes-Benz GLK

Mercedes-Benz stelt Vision GLK BlueTEC Hybrid voor

29 februari 2008 | Begin dit jaar trok de opvallende Mercedes-Benz Vision GLK al volop aandacht tijdens de autoshow van Detroit. Op de Autosalon van Genève gaat Mercedes-Benz een stap verder met de presentatie van de Vision GLK BlueTEC Hybrid. Dit studiemodel laat de mogelijkheden zien van de 'TrueBlueSolutions'-strategie in het segment van compacte SUV's. De Vision GLK BlueTEC Hybrid heeft een combinatie van de nieuwe viercilinder BlueTEC-dieselmotor met een hybridemodule.

Het studiemodel van de compacte SUV, die in het najaar van 2008 op de markt komt, heeft een gecombineerd vermogen van 165 kW / 224 pk en levert een koppel van 560 Nm. Daarmee accelereert de Vision GLK BlueTEC Hybrid van 0-100 km/u in 7,3 seconden, terwijl de topsnelheid 215 km/u bedraagt. Toch verbruikt de auto gemiddeld 5,9 liter per 100 km. De CO2-uitstoot is 157 gram per km. Mede dankzij de BlueTEC-emissieregeling en de AdBlue-inspuiting voldoet de Vision GLK BlueTEC Hybrid aan de strengste eisen, zoals de Amerikaanse BIN5-standaard en de Europese EU6-norm.

Mercedes-Benz GLK

Een volledig nieuwe 2,2 liter viercilinder CDI-dieselmotor dient als de interne verbrandingsmotor. De compacte motor is uitgevoerd met directe inspuiting van de vierde generatie onder een druk van 2000 bar, piëzo-elektrische injectoren en een tweetraps turbosysteem. De compacte hybridemodule, een schijfvormige elektromotor die is geplaatst tussen de CDI-motor en de automatische transmissie, maakt de auto zowel milieuvriendelijker als efficiënter.

De elektromotor fungeert als generator en als starter, waarbij hij niet alleen bijdraagt tot het verminderen van het brandstofverbruik, maar ook zorgt voor meer rijplezier vanwege het zogeheten 'boost-effect'. Bij het accelereren levert de elektromotor namelijk zijn maximale trekkracht van 160 Nm. Hierdoor verloopt het wegrijden extra vlot en soepel. Dankzij de start-/stopfunctie wordt de motor onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld bij een rood verkeerslicht, uitgeschakeld. Via een druk op het gaspedaal kan direct weer worden weggereden. Bij het remmen is het effect omgekeerd: hierbij werkt de elektromotor als een generator, waarbij de vrijkomende elektrische energie wordt opgeslagen in een compacte, maar efficiënte lithium-ion-accu, waar de energie vervolgens weer beschikbaar is wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld tijdens de volgende 'boost'-fase.

Mercedes-Benz GLK

Aan de buitenkant valt de lak in de kleur 'alubeam blue' op, waarvan de kleur extra diep glanst. Speciale 20-inch lichtmetalen velgen en krachtige wielkasten dragen bij tot het stoere uiterlijk van de Vision GLK BlueTEC Hybrid.