29 februari 2008
Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Mercedes-Benz C-Klasse zuiniger dankzij BlueEfficiency

29 februari 2008 | Komend voorjaar wordt het leveringsprogramma van de C-Klasse uitgebreid met drie extra zuinige BlueEfficiency-sedans. Dankzij een reeks maatregelen kon het verbruik bij de C180 Kompressor en de C200 CDI met 12% worden verminderd. Het derde BlueEfficiency-model van de C-Klasse dat in Genève wordt getoond is de C350 CGI met directe benzine-inspuiting. Deze uitvoering met zescilindermotor verbruikt zo'n 10% minder brandstof dan de sedan met de huidige V6-motor.

Voor de nieuwe BlueEfficiency-modellen hebben de technici van Mercedes-Benz gekeken naar alle aspecten om het gewicht, de Cw-waarde en de rolweerstand te verminderen en om het ingebouwde energiemanagement van de auto's te verbeteren. Volgens de NEDC-cyclus leidden al deze maatregelen samen tot een besparing van 0,9 liter per 100 km voor de C180 Kompressor en 0,6 liter per 100 km voor de C200 CDI.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

De specialisten in Sindelfingen hebben diverse verbeteringen aan de lichtgewicht constructie van de C-Klasse doorgevoerd, die afhankelijk van het model leidden tot een gewichtsvermindering tussen de 19 en 32 kg. Dit is bijvoorbeeld te danken aan een nieuw ontwikkelde voorruit van gelamineerd glas, die zo'n 1,2 kg minder weegt dan voorheen. Net zoals bij de luxueuze Maybach bevindt zich tussen de verschillende glaslagen een membraan van plastic dat windgeruis tegenhoudt. Hierdoor kon de voorruit dunner worden uitgevoerd, zonder dat dit leidde tot meer geluid in het interieur. Ook het geluidsisolerende materiaal tegen het schutbord werd geoptimaliseerd. Gesmede lichtgewicht velgen hielpen ook om gewicht te besparen. Per velg wegen deze zo'n 1,8 kg minder dan lichtmetalen velgen, zodat er voor de hele auto ruim zeven kg wordt bespaard. Deze nieuwe velgen (6J x 16 ET 39) worden standaard geleverd op de BlueEfficiency-varianten van de C180 Kompressor en de C200 CDI.

Naast het gewicht is er vooral veel aandacht besteed aan het verminderen van de rolweerstand en het verbeteren van de aërodynamica. In samenwerking met Michelin werden lichtgewicht banden met een 17 procent lagere rolweerstand ontwikkeld, terwijl rij- en remgedrag onveranderd blijven. De lagere rolweerstand helpt ook om het verbruik te verminderen. In de C-Klasse worden deze banden nu voor het eerst in de serieproductie toegepast. Per set banden wordt hiermee ook rond de 1,7 kg gewicht bespaard, hetgeen vooral te danken is aan de rubbersamenstelling.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

In de BlueEfficiency-uitvoeringen van de C 180 KOMPRESSOR en de C 200 CDI is de Cw waarde verminderd. Dit is gerealiseerd door de bodemplaat vlakker te maken, waardoor lucht beter onder de auto door kan stromen, het gedeeltelijk afsluiten van de grille, waardoor er minder lucht de motorruimte instroomt, het afdichten van naden, het verbeteren van de behuizing van de buitenspiegels, het verlagen van de carrosserie met 15 millimeter en de nieuw ontworpen velgen. Hierdoor kon de Cw-waarde met zeven procent worden verminderd tot 0,25.

Naast de al genoemde maatregelen helpt ook een slim energiemanagementsysteem om brandstof te besparen. Zo is de standaard stuurbekrachtiging in de C-Klasse voorzien van een extra klep die de pomp van de bekrachtiging uitschakelt wanneer deze niet in gebruik is, bijvoorbeeld wanneer de auto een tijdlang rechtuit rijdt. Hierdoor kan het verbruik met 0,14 liter per 100 km worden verminderd. Bij de BlueEfficiency-modellen van de C180 Kompressor en de C200 CDI is er gekozen voor een langere eindoverbrenging en verbeterde lagers, waardoor de weerstand in de versnellingsbak wordt verminderd.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Beide modellen zijn voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. In de zesde versnelling draait de motor aanzienlijk minder toeren, waardoor ook weer brandstof kan worden bespaard. Een nieuw ontwikkeld display op het dashboard geeft aan wanneer het tijd is om een andere versnelling in te schakelen om brandstof te besparen.

Bij de motor van de C 180 Kompressor is de cilinderinhoud verkleind van 1796 cc naar 1597 cc, waarbij het vermogen met 115 kW / 156 pk en het koppel met 230 Nm gelijk bleef. Samen met enkele aanpassingen voor een betere verbranding leidde dit tot een mogelijke besparing van 0,35 liter per 100 km. Uiteindelijk verbruikt de C180 Kompressor BlueEfficiency 6,5 liter per 100 km, 0,9 liter of twaalf procent minder dan de standaardversie. Bij de CDI-motor bleven cilinderinhoud, vermogen en koppel gelijk. Voor de C200 CDI BlueEfficiency bedraagt het verbruik 5,1 liter per 100 km, een besparing van 0,6 liter of 10,5 procent.

Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)

Eind dit jaar worden de BlueEfficieny-modellen van de C-Klasse aangevuld door de eerste benzinemotor met stroomgeleide directe inspuiting. De nieuwe C350 CGI BlueEfficiency wordt nu al getoond op de Autosalon van Genève. Ondanks meer vermogen (215 kW/292 pk in plaats van 200 kW/272 pk) en een groter koppel (365 Nm in plaats van 350 Nm) verbruikt dit model rond de 8,4 liter per 100 km, bijna een liter per 100 km minder dan de C350 sedan met de huidige V6-motor. De acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 6,2 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u.

Naast vierkleppentechniek, variabele aanpassing van de nokkenas voor de in- en uitlaatzijde, een balansas en een intelligent warmtemanagementsysteem dragen bij de C 350 CGI BlueEfficiency ook een nieuw ontwikkelde voorruit van gelamineerd glas, gesmede lichtgewicht velgen en banden met lage rolweerstand bij tot een lager brandstofverbruik.