26 februari 2008
 

Alfa Romeo 8C Spider

Alfa Romeo 8C Spider debuteert in Geneve

26 februari 2008 | Alfa Romeo gebruikt Genève als podium om de Alfa 8C Spider aan de wereld voor te stellen. De open sportauto vormt het middelpunt van de Alfa Romeo-stand op de Zwitserse tentoonstelling. Alfa Romeo's Centro Stile beperkt de productie tot slechts 500 stuks. Onder de motorkap huist een 4,7-liter V8 die 450 pk levert.

Bijzonder aan de Alfa 8C Spider is zijn cabriotop met elektrohydraulische automatische bediening (via een knop op het dashboard). De softtop bestaat uit een dubbele laag stof. De buitenste is gemaakt van textiel dat uit meerdere soorten draad bestaat om de elementen buiten te houden terwijl de binnenste laag vooral kwaliteiten bezit ten bate van de geluidsisolatie. Het cabriodak is leverbaar in verschillende kleuren.

Alfa Romeo 8C Spider

Binnenin de Alfa 8C Spider heerst een gedistingeerde sfeer dankzij de ruime toepassing van composietmaterialen in het dashboard en op de panelen. De van carbonfiber gemaakte stoelen kunnen aan de bestuurder worden aangepast. De kuipstoelen zijn bekleed met zogenaamd 'Frau flower' leer. Van de aluminium wielen tot de remklauwen, ieder detail kan naar persoonlijke wens worden aangepast.

Het compacte chassis is van staal (voor maximale stijfheid zodat de auto zich precies laat sturen) terwijl de carrosserie is opgetrokken uit carbonfiber. Deze twee kenmerken zorgen tegelijkertijd voor een laag zwaartepunt en een licht gewicht.

Alfa Romeo 8C Spider

Onder de motorkap huist een V8 met een inhoud van 4.691 cm³ en een blokhoek van 90 graden. De motor levert een vermogen van 450 pk bij 7.000 toeren. De motor is gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak (met computergestuurde keuze van de versnellingen via hendels achter het stuur) en een zelfsperrend differentieel.

Evenals in de tijd van Alfa Romeo's Formule 1-raceauto's uit de jaren vijftig is gekozen voor een transaxle om te komen tot een optimale gewichtsverdeling. De transaxle zorgt voor een compacte verbinding tussen de motor en de bak die is voorzien van een zelfsperrend differentieel. De twee groepen zijn verbonden door een buis waarin zich de aandrijfas van de transmissie bevindt. Op deze manier wordt het gewicht optimaal verdeeld over de voor- en achteras. Daarbij heeft Alfa Romeo de Alfa 8C Spider voorzien van carbonkeramische Brembo-schijven (CCM) met een diameter van 380 mm voor en 360 mm achter.